Om 10 år skal det være forbudt at sælge nye benzin- og dieseldrevne biler herhjemme. Det er en af anbefalingerne fra Klimarådet, der netop har udsendt sin rapport om vejen til 70-procentsmålet i 2030.
Baggrunden for rapporten er, at et flertal i Folketinget har besluttet, at Danmark skal have reduceret sine udledninger af klimagasser med 70 procent i 2030 og være klimaneutralt i 2050.
Der er mange veje til det ambitiøse mål, og et par de væsentlige vedrører bilbranchen direkte. For eksempel ventes benzinprisen at stige med 4-5 kroner pr. liter frem mod 2030.
Med den lette vejtransports dominerende andel af transportens udledninger er flere nulemissionspersonbiler og varebiler det umiddelbart mest relevante redskab til omstilling af transportsektoren
Ifølge Energistyrelsen vil der blive solgt 2,7 millioner personbiler de næste 10 år. Kun 10 procent forventes at være elbiler. Dermed vil andelen af elbiler blive større, men for langsomt til at målsætninger om CO2-reduktion kan nås.
"Klimarådet har tidligere vurderet 500.000 elbiler som værende et realistisk potentiale for, hvad Danmark kan nå i 2030, men med 70-procentsmålet kan det imidlertid blive svært at komme udenom at indfase væsentligt flere elbiler," lyder det i rapporten.
Derfor har rådet analyseret et scenarie, hvor salget af hybridbiler, brintbiler og elbiler især stiger kraftigt i anden halvdel af 2020’erne, og hvor der i 2030 stort set kun indregistreres biler, som slet ikke bruger fossile brændstoffer. Scenariet giver cirka 1,1 millioner elbiler om 10 år.
For at nå det ambitiøse mål skal der lægges afgift på alt, der udleder drivhusgasser som CO2, metan og lattergas, og derudover skal der fokuseres på to andre ting. For det første købsprisen på elbilerne og for det andet manglen på ladestandere. Den manglende ladeinfrastruktur nævnes ofte som en væsentlig ulempe for elbilejere.
Et væsentligt problem for elbillister er den såkaldte rækkeviddeangst
Med hensyn til købsprisen bør køb af en elbil udløse et fast tilskud uanset bilens størrelse. Dette tilskud skal i starten være på mindst 50.000 kroner og først udfases, når der er solgt mindst 100.000 elbiler. Samtidig skal batterifradraget til elbiler i registreringsafgiften gøres permanent - det står i øjeblikket til at bortfalde i 2022.
Også afgifterne på elbilerne, mener Klimarådet, er en vigtig parameter, fordi de nuværende regler giver de dyrere elbiler og opladningshybridbiler en fordel over de små og billige elbiler. Samtidig mener rådet, at usikkerhed om rammevilkår holder salget tilbage.
Lige nu er planen en indfasning af registreringsafgift på elbiler fra 20 procent i år til 65 procent i 2021 og 90 procent i 2022. Men det kan blive ændret, når en kommission, som er i gang med at undersøge beskatningen af elbiler, kommer med sin anbefaling sandsynligvis til sommer en gang.
Klimarådet anbefaler, at regeringen sikrer, at salget af biler, som bruger fossil brændstof - også hybridbiler, er omkring nul i 2030. For eksempel ved et decideret forbud mod salg af nye benzin- og dieseldrevne biler. Hvilket dog vil kræve en ændring af EU-regler eller dramatisk ændrede rammevilkår for at gøre elbiler mere attraktive og/eller benzin- og dieseldrevne biler mindre attraktive.