En ny afgørelse fra Ankenævn for biler viser vigtigheden af, at der oplyses korrekt og tydeligt om elbilers opladningshastighed, herunder om der lades på med 1-faset eller 3-faset opladning. Særligt når den importerede bil, der sælges, afviger fra tilsvarende modeller, der er solgt som nye i Danmark.
En var forbruger var interesseret i en brugt Kia e-Niro, en forhandler havde til salg. Bilen var fra januar 2022 og havde kørt 14.000 km.
Forbrugeren kontaktede forhandleren, da forbrugeren ønskede at vide, om bilen var importeret. Dette bekræftede forhandleren, hvorefter forbrugeren spurgte, om dette havde betydning ift. bilens udstyr.
Forhandleren svarede, at dette ikke havde betydning ift. til udstyr.
Forbrugeren købte på denne baggrund bilen af forhandleren for 300.000 kr. Allerede få uger efter købet reklamerede forbrugeren over, at bilen kun ladede på 1 fase og ikke på 3 faser, hvilket var tilfældet for alle andre danske biler. Dette betød, at bilen ladede langsommere end forventet.
Forbrugeren påpegede, at hun var blevet oplyst, at det ikke havde betydning, at bilen var importeret.
Forhandleren beklagede situationen, men afviste, da forhandleren mente, at oplysningerne om faser stod i salgsmaterialet.
Forbrugeren klagede herefter til ankenævnet, hvor hun krævede købet ophævet, da hun mente, at bilen var mangelfuld, da den kun kunne lade på 1 fase, og grundet forhandlerens manglende oplysning herom.
Forhandleren afviste forbrugerens krav, da forhandleren mente, at der i annoncen var gjort tydeligt opmærksom på bilens opladningshastighed, hvilket betød, at den ladede på 1 fase. Yderligere afviste forhandleren kravet, da der fremsendt en specifikationsoversigt forud for leveringen af bilen.
Forhandleren mente afslutningsvis, at der måtte være en grænse for, hvor mange oplysninger, der kan gives en forbruger forud for et bilkøb.
Ankenævnet gav forbrugeren medhold i, at købet kunne ophæves.
Ankenævnet bemærkede, at nyere elbiler i Danmark sælges med 3-faset opladning. Opladning med 1-faset opladning giver en betydeligt længere opladningstid.
Ankenævnet vurderede, en el-bils opladningstid må anses for et af de helt centrale parametre, når forbrugeren skal vælge, hvilken bil denne vil købe. Er der derfor forhold ved den konkrete bils opladningstid, der afgørende adskiller sig fra andre tilsvarende bilmodeller, der sælges i Danmark, skal sælgeren klart og tydeligt forud for salget gøre køberen opmærksom på, at opladningstiden adskiller sig negativt.
I forhold til de oplysninger forhandleren havde givet udtalte ankenævnet, at de fremsendte specifikationer på tysk ikke havde betydning, da de blev fremsendt efter købet var sket. Oplysningerne i salgsmaterialet kunne ikke føre til et andet resultat, da disse stod på engelsk i en stor mængde oplysninger om bilen i øvrigt.
Afslutningsvis bemærkede ankenævnet, at det forhold, at opladningstiden ville kunne nedsættes ved at oplade med 32 ampere på 1 fase, heller ikke kunne føre til andet end ophævelse, da dette ville kræve en særlig elinstallation, der ikke kan anses for sædvanlig i en privat husstand.
Sagen viser helt generelt, at det er vigtigt at have styr på, hvilke forskelle der er mellem den bil, man har brugt-importeret, og de tilsvarende modeller, der sælges som nye i Danmark.
Særligt for elbiler skal det tydeligt fremhæves, hvis bilen har ikke har samme opladningsmuligheder som tilsvarende danske modeller.
Det er altså muligt at sælge biler, der ikke svarer til en dansk model, så længe man husker at få oplyst kunden om dette - og kan dokumenterer, at kunden er oplyst om dette - senest i slutsedlen.
Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt advokatfuldmægtig Rasmus Hjelmer Hansen på rsh@dbr.dk eller tlf. 22924399.