En kæmpe sejr for de frie værksteder i hele Europa!

En spritny dom fra EU-domstolen har set dagens lys – og sikken en! I dommen knæsætter EU-domstolen for alvor de frie værksteders fulde og let tilgængelige ret til data fra OBD-stikket.

En bilfabrikant er sat til vægs – dataadgangen er sikret, og det er en kæmpe sejr for de frie værksteder i hele Europa, udtaler adm. direktør Erik S. Rasmussen.

En sag fra Tyskland har med rette skabt røre i den europæiske bilverden – for et hjørne af sagen er blevet behandlet af selveste EU-domstolen, der har skulle svare en tysk domstol på, hvor langtrækkende de frie værksteders ret til data fra bilernes OBD-stik er.

Bilfabrikanten – i dette tilfælde FCA – mente, at det var helt lovligt at stille som krav, at data skulle hentes via en originaltester koblet til FCA’s server med en fuldstændig forudgående identifikation af den mekaniker, der foretog dataudlæsningen.

De frie værksteder – i sagen Carglass, der i Tyskland er en egentlig værkstedskæde – mente derimod, at adgangen skulle være ubegrænset, hvilket efter deres mening var blevet tydeliggjort ved den seneste såkaldte typegodkendelsesforordning fra 2018. I denne var det tilføjet, at adgangen skulle være let tilgængelig.

EU-domstolen gjorde kort proces

EU-domstolen kom frem til, at bilfabrikanterne forpligtelse til at give de uafhængige værksteder adgang til data – både generelt om vedligeholdelse og reparation og specifikt fra OBD-stikket – ikke må gøres betingede af noget som helst ud over det, der følger af forordningen. Det gælder både i kørende tilstand, hvor der skal være en læseadgang, og i stilstand, hvor adgangen skal være videre.

FCA forsøgte at retfærdiggøre sine betingelser om såvel direkte server-adgang som fuld legitimation på mekanikeren i risikoen for cyberkrimanilitet m.v. Dette vandt ikke gehør hos EU-domstolen.

Domstolen kom frem til, at sikkerheden skulle sikres ved produktionen af bilen – og ikke efterfølgende – fordi det faktisk kunne gøre de frie værksteders rettigheder illusoriske. Domstolen udtaler:

”Hvis fabrikanterne efter forgodtbefindende kunne begrænse adgangen til den direkte datastrøm om køretøjet, ville de i øvrigt kunne gøre adgangen til denne strøm afhængig af betingelser, der i praksis umuliggør den”.

Klokkeklar afgørelse

Dansk Bilbrancheråd er yderst tilfredse med afgørelsen, der forventes at få konsekvenser i hele EU; i hvert fald forventes den at blive toneangivende i forhold til den dataadgang, som Dansk Bilbrancheråd til stadighed står vagt om og påtaler krænkelser af overfor konkurrencemyndighederne, udtale adm. direktør Erik S. Rasmussen.

Med afgørelsen i hånden, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også lettere kunne afvise de mere eller mindre lødige argumenter, som bilfabrikanter fremsætter, når dataadgangen indsnævres.

EU-domstolen slipper nu sagen mellem Carglass og FCA og returnerer den til den tyske domstol, hvor den skal finde sin endelige afgørelse; og monstro ikke det bliver til fordel for Carglass?

Hele afgørelsen kan læses her. 

Henvendelse

For yderligere om afgørelsen kan vicedirektør Johanne Berner kontaktes på jbh@dbr.dk eller 22415103.