Finn sidder klar til at hjælpe med skadesberegning

Finn Larsen begyndte arbejdet som teknisk konsulent hos Dansk Bilbrancheråd den 1. august 2019.

Hvis ikke en skadesberegning får alt med, så er det ofte et direkte økonomisk tab for værkstedet. Og at få alt med i en skadesberegning er netop en af Finn Larsens spidskompetencer

Finn Larsen, der kan kalde sig karrosserismed, faglærer og tidligere selvstændig, begyndte arbejdet som teknisk konsulent hos Dansk Bilbrancheråd den 1. august og sidder klar til at hjælpe rådets godt 1.900 medlemmer med blandt andet:

  • Hjælp til skadesberegning og uddannelse i skadesberegning
  • Back-up på skadesberegninger (har du fået det hele med?)
  • Undervisning i karrosseri- og lakteknik
  • GDPR (Persondataforordningen)
  • Generel hjælp til medlemmer

Et hjertebarn

Blandt de forskellige arbejdsopgaver har skadesberegning altid haft en særlig bevågenhed hos Finn Larsen.

- Jeg har helt fra læretiden arbejdet med skadesberegning via SKA-VU og op gennem tiden med Autotaks og nu med det onlinebaserede Autotaks Forsi Qapter, fortæller han.

Start med manualen

En skadesberegning starter i bilproducentens manualer. Der fremgår det, hvordan køretøjet skal repareres, og hos enkelte producenter fremgår det også, hvilke forbrugsmaterialer der skal anvendes og skrives ind, enten ved valg i grafikken eller som 1000-nummer.

- Arbejdsteksterne kan være meget forskellige, hvilket betyder, at der på det ene bilmærke kun skal vælges ganske få arbejdspositioner, mens der på andre skal vælges mere end dobbelt så mange arbejdspositioner for at få dækket de arbejdsopgaver, som er nødvendige, forklarer Finn Larsen.

Kostbare forglemmelser

Alt for mange beregner skadesarbejde ud fra det, de kan se i grafikken på skærmen. De glemmer derfor at forholde sig til det arbejde, som skal udføres, og hvad arbejdet fører med sig.

- Ind imellem foretager nogle en beregning uden så meget som at kigge på bilen, og det er kun til glæde for den betalende part, siger Finn Larsen.

Knallerter og motorcykler

Finn fattede tidligt interesse for mekanik ikke mindst i form af knallerter, motorcykler og rally- og racerbiler.

- Efter folkeskolen kom jeg i lære som karrosserismed hos Fiat og Nissan i Bagsværd, fortæller Finn, som derefter arbejdede små 20 år hos Toyota i Herlev.

Finn er uddannet erhvervsunderviser og har arbejdet på teknisk skole med lærlinge, efteruddannelsesreformen og undervisningsudvikling. Han har også slået sine folder på Automobilteknisk Institut i Greve, hvor han arbejdede med forhandlerstandarder, certificering og efteruddannelse og været selvstændig med virksomheden Body Teknik, hvor han underviste bilimportører og karrosseri- og lakfolk.

Endelig har Finn, der blev uddannet ISO-auditør i 2017, arbejdet hos Autobranchens Videncenter med certificering, undervisning, udvikling af kvalitetsstandarder og -beskrivelser. Før Finn begyndte hos Dansk Bilbrancheråd, arbejdede han for Autobranchen Danmark.

Finn Larsen træffes enten via mail fl@dbr.dk eller ved at ringe til Dansk Bilbrancheråd på 43 99 66 33.