Status på de høje energipriser og forsikringsbranchen

Skadesbranchen har i en længere periode været presset af de stigende priser på energi og gas, og har haft behov for et økonomisk tillæg. Her er en status på sagen.

"Knap var vi ovre corona'en og dens udfordringer for autoskadesbranchen, før reparatørerne løb ind i endnu en - meget stor - uforudset udgift; nemlig prisstigninger på energi og forbrugsmaterialer" fortæller Dansk Bilbrancheråds tekniske konsulent Finn Larsen, der til dagligt hjælper medlemmer med Autotaks/Forsi og fortsætter;

"Mange reparatører kæmper med udgifterne, og nogle er så klemte, at der er risiko for konkurs. Enkelte steder ses stigninger på energi og forbrugsmaterialer op til 300% - især hvis lokaliteterne er opvarmet ved gasforsyning".

Derfor er der et behov for at man justerer sine priser - især på lakområdet - for ikke at lide for stort et tab. Men en ting er at justere sine priser i skadestilbuddet, noget andet er, hvad forsikringsselskaber og taksatorer godkender i tilbuddet. 

Forsikringsselskabernes og Taksatorringens håndsrækning

Efter et stort formidlingsarbejde mellem blandt andet Dansk Bilbrancheråd og andre brancheforeninger og så forsikringsselskaberne og taksatorerne, er der nu flere forsikringsselskaber samt Taksatorringen, som for lakeringsdelen har imødekommet skadesbranchens nødråb om økonomiske tillæg for at dække de pris-eksploderede udgifter.

De første til at finde en fælles løsning for deres skadesreparatører var Gjensidig og IF Skadesforskring, som i begyndelsen af februar oprettede et midlertidigt energitillæg, hvilket vi skrev om her. 

Når man udbedrer skader for Gjensidige og If Skadesforsikring lægges en kode 75 ind (Tillæg i at-lak arb.løn %). Reparatørerne vil så fremadrettet få en ekstra procentdel af lakerings-arbejdslønnen til dækning af de i øjeblikket høje ekstra omkostninger.

Taksatorringen har fulgt trop

18. marts 2022 fulgte Taksatorringen, som opgør motorkøretøjsskader for sine 24 medlems-forsikringsselskaber, da de fik mange individuelle henvendelser: 

"Taksatorringen oplever i øjeblikket, at et forøget antal værksteder retter henvendelse til Taksatorringen med et ønske om at forhandle nye priser, i særdeleshed på lakdelen, og selv om vi i de seneste uger i flere tilfælde har været inde og regulere laktimepriserne, ønsker vi af praktiske grunde at udmelde en generel midlertidig regulering.

Derfor har Taksatorringen haft en dialog med skadesbranchen for at finde det rette niveau til et energitillæg:

"Vi har i de seneste uger forsøgt at få mere indsigt og har sammen med flere værksteder og malere haft en god og konstruktiv dialog og herigennem fået indblik i værkstædernes og malernes forretning og betydningen af de forhøjede gaspriser i denne sammenhæng." Det har betydet, følgende i følge Taksatorringen:

"Vores indblik viser, at et tillæg på 4% af laktimeprisen vil kunne kompensere for de stigende energipriser, og Taksatorringen vil betale et sådant midlertidigt tillæg i en foreløbig 3 måneders periode (red. fra 18. marts). Vi anmoder om, at Energibidraget påskrives med ”SPECIALKODE 75”og PROCENTSATS = 4%. Alt herover vil blive afvist. Gennemsnitligt vil dette for Taksatorringens 24 medlemsselskaber betyde, at energitillægget vil lande på 123 kr. inkl. moms (99 kr. ex. moms) pr. skade."

Topdanmark er de næste, men flere mangler

Dansk Bilbrancheråds samarbejdspartner Topdanmark har netop meldt ud, at også de vil bidrage til de øgede udgifter gennem et tillæg, men hvornår og hvordan det præcis bliver, det er endnu ikke på plads. Vi melder selvfølgelig ud, når vi ved nærmere.

Selvom der nu er mange forsikringsselskaber, der har accepteret, at de bliver nødt til at betale ekstra for skadesudbedring som følge af prisstigningerne hos leverandørerne, så er vi endnu ikke i mål.

"Det er positivt, at så mange forsikringsselskaber nu imødekommer de ekstra udgifter, som lakererne står overfor. Så mangler bare, at også den resterende del af skadesbranchen kan kompenseres, for det er ikke blot lakørerne, der er ramt. Resten af skadesbranchen oplever også stigende materiale- og energipriser." udtaler Finn Larsen.

Direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen udtaler afslutningsvis:

"Nu er det på høje tid, at de resterende forsikringsselskaber - her under Topdanmark - i forbindelse med skadesarbejde kaster grådigheden over bord og tager medansvar for den situation, som krigen i Østeuropa afstedkommer."