Som regel kan man regne med, at en softwareopgradering gør produktet bedre, uanset om der er tale om en bil eller en mobiltelefon.
Nu viser en ny rapport fra EU’s Joint Research Centre (JRC), at installation af software, der skal mindske bilers udledning af giftige kvælstofilter (NOx), risikerer at have den modsatte effekt.
Kvælstofilte (NOx) er giftige gasser, der udledes fra kvælstof- og iltforbrænding under højt tryk og høje temperaturer
Og i modsætning til tidligere, hvor test har været udført af græsrodsbevægelser, nationale institutter og godkendelsesmyndigheder, så er det denne gang EU’s interne forskningstjeneste JRC, som står bag undersøgelserne.
JRC har siden 2017 været i gang med at teste biler for at kunne undersøge, om de eksisterende testprotokoller fungerer, når det gælder køretøjers emissioner og ydeevne. Bilerne er blevet testet med en lang række varianter af de to anerkendte testcyklusser: NEDC og WLTC både før og efter at de eventuelt er blevet opgraderet med ny software. Der er blandt andet blevet kørt med ekstra høj hastighed, i ekstra varmt vejr og med ekstra vægt. Det skriver Ingeniøren.
15 biler er blevet testet, heraf er de to Euro-5 dieselbiler, som begge blev fanget i VW’s dieselskandale med snydesoftware ombord, som tog fart i 2015. Begge biler har efterfølgende fået opdateret software og eventuelt fået udskiftet EGR-ventilen: en Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI og en VW Tiguan 2.0 TDi.
Især Skodaen lever langt fra op til de eksisterende grænser for udledning af NOx. For Skodaens vedkommende er der kun blevet testet i laboratoriet og ikke ude på vejene i den virkelige verden.
Alligevel viser resultaterne, at Skodaen efter af være blevet udstyret med den godkendte opdatering udsender 2-5 gange så meget NOx som tilladt.
For VW Tiguan er testen lidt bedre. Den overholder de tilladte grænseværdier i laboratoriet. Men udleder til gengæld ude på vejene over tre gange så meget NOx som tilladt.
Selvfølgelig skal man ikke generalisere, men biler som Skoda Yeti 2.0 TDI burde aldrig have været godkendt, udtaler Dr. Peter Mock, der er direktør for ICCT, der i sin tid stod bag den første rapport om NOx, som ledte til hele afsløringen af VW’s snydesoftware og dieselskandalen, skriver Ingeniøren.
Den største menneskeskabte kilde til nitrogenoxider er fossile brændstoffer, som udledes af biler, lastbiler, traktorer, både og fra industrielle processer som for eksempel elproduktion
Baggrunden er som nævnt, at Skodaens udledning af kvælstofilter (NOx) ikke blev spor bedre af den softwareopgradering, som VW-koncernen har fået godkendt. Tværtimod:
- Endnu mere chokerende er det, at emissionen overstiger grænseværdierne for laboratorietest. Sådan et køretøj burde aldrig have været godkendt og bør fjernes fra vejene med det samme, skriver han i en mail til Ingeniøren og henviser til den britiske godkendelsesmyndighed VCA, som er ansvarlig for at have godkendt det aktuelle køretøj.
Med hensyn til den VW Tiguan, som også blevet testet, så viser laboratorieforsøgene, at bilen holder sig indenfor grænseværdierne for NOx, men overstiger dem mere end tre gange, når den kommer ud på vejene.