Regeringen vil nedsætte elafgifterne i to år - godt for elbilsejere og medlemmer

Regeringen vil gøre det billigere at bruge strøm de næste to år. Elafgiften nedsættes til 0,8 øre per kWh, hvilket er godt for forbrugerne på mere end en måde - og dermed godt for værkstederne.

Regeringen foreslår, at elafgiften i 2026 og 2027 nedsættes fra 72 øre til 0,8 øre per kWh. Det oplyste statsminister Mette Frederiksen i et interview med TV2 onsdag aften, og forslaget er en del af udkastet til den kommenende finanslov. Hvis finansloven stemmes igennem i løbet af efteråret, så er en meget lav elafgift en realitet de næste to år. Elafgiften er en afgift til staten, som tillægges hver købt kWh, og er altså, ligesom transport, abonnement, betalingsgebyrer og moms, en del af elregningen.

Fokus fra regeringens side er, at nedsættelsen af elafgiften gør det billigere at være forbruger, hvilket unægteligt er sandt, og tallene fra regeringens side er, at en husstand kan spare op til 4000 kr. årligt på tiltaget. Mindre husstande med et mindre forbrug sparer selvfølgelig mindre, men for lavindkomstfamilier er det dermed en større %-mæssig besparelse. 

Selvom statsminister Mette Frederiksen efterfølgende udtaler til DR, at nedsættelsen skal give flere penge til husholdningernes madindkøb, og "Vi gør jo ikke det her for at flere skal gå ned og købe en elbil', så løser forslaget alligevel to af regeringens problemer omkring elbiler.

Nemlig problematikkerne omkring hhv. mangel på refusion af elafgiften for elbilsejere med solceller og den manglende konkurrence på markedet for ladestanderoperatører.

Elafgifts-refusion til elbilsejere med solceller

Regeringen har et udfordring med solcelleejere, som ikke kan få refusion for el brugt til at lade elbilen.

Problematikken ligger i, at få adskilt elforbruget til elbilen i hhv. egenproduceret strøm (uden afgift) og el købt fra nettet (inkl. afgift). Præcis hvor meget købt strøm er der brugt til at lade bilen med, og dermed hvor meget refusion skal man have?

Det har været en udfordring, som regeringen har arbejdet på at få løst, men som med nedsættelsen af elafgiften til et absolut minimum, vil løse sig selv.

Af større betydning for den almene elbilsejer er dog problematikken omkring ladestanderoperatører og den manglende konkurrence på markedet.

Manglende konkurrence for ladestanderoperatører

For at kunne få refusion for el brugt til at lade en elbil ved hjemmeladning, har det krævet en lader og et abonnement hos en ladestanderoperatør. 

Dette marked har været præget af manglende konkurrence for udbyderne af ladestandere og abonnementer hertil, da forbrugerne i følge en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke undersøger markedet, og det er for svært at skifte udbyder, når først man har indgået en aftale.

I samme rapport skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at der i forhold til andre europæiske lande er "en udbredt anvendelse af service- og abonnementsordninger, som bl.a. vurderes at være en konsekvens af regulering på området herunder reglerne for refusion af elafgift."

Når regeringen derfor foreslår en nedsættelse af elafgiften, så fjerner de dermed også nødvendigheden af, for de fleste private elbilsejere, at være bundet af en abonnements-ordning hos en ladestanderoperatør for at købe strøm til den laveste pris. Og dermed er problemet med den manglende konkurrence indirekte skabt af lovgivningen også elimineret. 

Til gavn for forbrugerne og Dansk Bilbrancheråds medlemmer

En nedsættelse af elafgiften vil dermed både gavne forbrugerne, men også Dansk Bilbrancheråds medlemmer. 

Dansk Bilbrancheråd arbejder for den frie konkurrence i branchen. Både direkte for vores medlemmer, men også for forbrugerne i de henseender, der omhandler biler. Derfor ser vi positivt på, at regeringen vil nedsætte elafgifterne, da det hermed bliver nemmere og billigere at eje en elbil, og ingen enkeltvirksomhed tjener uforholdsmæssig mange penge på forbrugerne, udtaler adm. direktør Erik S. Rasmussen og fortsætter

For vores medlemmer betyder det formentligt, at der kommer flere elbiler, hvilket vi kun ser positivt på. Vi lever af at servicere og hjælpe billister med at være godt kørende med økonomien for øje, så des billigere og nemmere det er for vores kunder at være bilejer, og jo flere midler de har, ikke blot til madindkøb, men også til den korrekte vedligeholdelse af bilen, des bedre er det selvfølgeligt for os.

Forslaget om nedsættelse af elafgiften er en del af udkastet til Finansloven, som skal stemmes igennem seneste ved udgangen af året. Men da regeringen er i flertal, er det meget sandsynligt, at forslaget bliver vedtaget.

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt kommunikationschef Majbrit Berthelsen på tlf. 40184884 eller mb@dbr.dk.