Står det til regeringen, skal det fra 2030 ikke længere være muligt at købe benzin- og dieseldrevne biler i Danmark. Derfor rejser klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen til Bruxelles for at tage første skridt til at ændre den EU-lovgivning, der forhindrer de enkelte EU-lande i at forbyde salg af benzin- og dieseldrevne biler.
Det skriver Information.
Et nationalt forbud mod salg af visse typer biler vil være i strid med EU’s typegodkendelsesdirektiv. Det viste et regeringsnotat fra sidste år, hvoraf det fremgik, at et decideret forbud mod benzin- og dieselbiler "formentlig" ikke vil være i overensstemmelse med reglerne for EU’s indre marked.
- Jeg tager til Bruxelles for første gang som klimaminister for at sætte det her på dagsordenen i primært Europa-Parlamentet og i EU-Kommissionen. Og så har jeg bedt om, at vi hurtigst muligt på det førstkommende ministerrådsmøde den 4. oktober kan have det som decideret punkt på dagsordenen, siger Dan Jørgensen til Information.
I dag kan en bil ifølge typegodkendelsesdirektivet sælges i hele EU, når den er godkendt i et EU-land.
Dan Jørgensens åbenlyst urealistiske håb er at få opbakning til en fælles europæisk lovgivning, der siger, at alle lande skal udfase diesel- og benzinbiler fra 2030.
Andre europæiske lande som Frankrig, Spanien, Holland, Sverige og Irland har ligeledes annonceret stop for salg af nye benzin- og dieseldrevnebiler fra enten 2030 eller 2040. Personbiltransporten står i dag for omkring 12 procent af EU’s samlede CO2-udledning.