Opel dropper sin OnStar-tjeneste, som ellers var markedets mest avancerede service- og sikkerhedstjeneste. Kunder mister i den forbindelse sikkerhedsfunktion med nødopkald, og det har nogle bilejere klaget over til Ankenævn for Biler.
Opel OnStar forsvinder ikke alene fra de nye biler, men fra udgangen af 2020 kan OnStar heller ikke bruges i de mange Opel-modeller, der herhjemme har haft systemet siden efteråret 2016.
Dermed er det ikke kun slut med at bruge en række servicefunktioner som fjernstyring af bil, diagnose download af destination til navigationsanlægget eller butler-servicer som hjælp til at finde hotel og restauranter. Det er heller ikke muligt at bruge nødopkalds-funktionen, der selv ringer op ved ulykker og angiver bilens position, eller hvor man med tryk på den røde SOS-knap kan tilkalde hjælp.
Ændringerne sker som konsekvens af, at franske PSA har købt Opel, og fra 2019 udstyres de første helt nye Opel-modeller med PSA's eget system, som er døbt Opel Connect, og som har en række lignende funktioner. Opel Connect er mindre avanceret end OnStar, udviklet af GM, som indtil for nylig ejede Opel.
De to systemer, som minder om hinanden, og begge to har automatisk nødopkald, kan ikke tale sammen. Og det får konsekvenser for alle Opel-ejere i Europa, som har installeret det "gamle" system, når OnStars europæiske kontrolcenter i engelske Luton lukker i 2021. Det drejer sig herhjemme om 8000-10.000 danske Opel-ejere og leasingbiler af mærket Opel.
De Opel-ejer, der havde klaget til Ankenævn for Biler fik altså ikke medhold. Ankenævnet begrunder sine afgørelser med, at OnStar-systemet ikke er et tilkøbt ekstraudstyr, men er monteret som standardudstyr i bilen. Klagerne har derfor ikke betalt ekstra for udstyret. Det er oplyst, at fuld udnyttelse af systemet kræver et abonnement, og at systemet uden abonnement alene omfatter nødopkald. Det er videre oplyst, at systemet fungerer til udgangen af 2020.
I hvert fald under disse omstændigheder, og idet bemærkes, at Opel muligt vil lave en teknisk løsning, der helt eller delvist vil tilbyde samme funktioner, kan der ikke på nuværende tidspunkt anses at foreligge en mangel ved bilen.
Det er Dansk Bilbrancheråds opfattelse, at afgørelserne er korrekte. Konsekvenserne ville have været uoverskuelige, hvis mangler i køberetlig forstand også kan omfatte forhold, som i øjeblikket ikke er til stede, men som kan være tilstede på et senere tidspunkt.
Sagsforløbet kunne sandsynligvis have været afviklet på en mere smidig facon, hvis De Danske Bilimportører var en del af Ankenævn for Biler.