Nej til lovforslags-udkastet om at skærpe miljøzoner til dieselpersonbiler

 

Dansk Bilbrancheråd siger nej til et lovforslags-udkast, der ville gøre det muligt, at indføre miljøzoner for diesel-personbiler samt fremrykke kravene til erhvervskøretøjer med 2 år.

Dansk Bilbrancheråd har netop fremsendt sit høringssvar til Miljøministeriet, angående "j. nr. 2021-9542; Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Skærpelse af miljøzoner til dieselpersonbiler)".

Lovforslaget går ud på, at der kan indføres miljøzoner for personbiler samt at de allerede vedtagne regler (vedtaget i 2919) for erhvervskøretøjer, kan fremrykkes med to år.

Svaret til Miljøministeriet er, at Dansk Bilbrancheråd ikke kan indstille lovforslaget til vedtagelse.

Her er problemerne i følge Dansk Bilbrancheråd

Det første problem er, at det er en meget kort tidshorisont fra en kommune vedtager at indføre en miljøzone til den træder i kraft. 

9 måneder er tidshorisonten. Da der er længere leveringstid på fabriksnye biler - og specielt fabriksnye el- eller hybrid-biler - kan det sætte bilejerne i en svær situation. 

Det næste problem er i forhold til de erhvervsdrivende, som har planlagt de næste år efter de allerede vedtagede regler. Hvis de fremskyndes to år, så har det forretningsmæssige konsekvenser. 

Og som det sidste, så har Miljøministeriet lavet udkastet ud fra vurderinger, der mangler dokumenteret empiri. 

I Dansk Bilbrancheråd støtter vi den grønne omstilling. Men vi har også fokus på, at lovforslag skal udfærdiges korrekt, så forbrugere og erhvervsdrivende ikke kommer i klemme i regler, der ikke er understøttet af empiri.