Møde i Carmunication - SERMI og data for alle pengene

Dansk Bilbrancheråd deltog den 26. april 2023 i temadag om bildata og SERMI hos organisationen Carmunication. Et vigtigt netværk for at være på forkant med udviklingen i og omkring data m.v. i EU.

Dansk Bilbrancheråds direktør Erik S. Rasmussen deltog sammen med juridisk chef Johanne Berner i det ene af to årlige møder hos Carmunication den 26. april 2023.

Mødets vel nok væsentligste punkt - der var optaget til debat og orientering efter opfordring fra netop Dansk Bilbrancheråd - var SERMI; og her havde Carmuncation valgt en oplægsholder fra øverste hylde i form af Jan-Willem von der Linden, der til daglig sidder i SERMI som ansvarlig for konstruktionen. 

Jan-Willem v.d. Linden er ansat i BOVAG, der er den hollandske pendant til Dansk Bilbrancheråd og har således fingeren på pulsen i forhold til de hollandske frie værksteder. Kombineret med sin involvering i SERMI kunne han redegøres specifikt for den status, der aktuelt er i den respektive EU-lande.

Status på SERMI

SERMI - og den certificeringsordning, der ligger heri - er ikke på plads i nogen EU-lande. Flere er godt på vej - og denne vej starter med at få akkrediteret danske såkaldte CAB's - dvs. nationale organer, der kan varetager certificeringen af værksteder og deres medarbejdere. I Danmark er Teknologisk Institut langt fremme i sit arbejde med at kunne blive akkrediteret - og når først denne foreligger, kan værkstederne bede om at bliver certificeret. 

Certificeringen skal anvendes til at tilgå data omkring tyveri-relateret udstyr - dvs. nøglekoder, startspærre, visse dele af ECU'er m.v. Er et værksted - og en medarbejder - certificeret, skal bilfabrikanterne give den fornødne adgang, og det vil lette arbejdet på værkstederne og styrke den frie og lige konkurrence. 

Selvom SERMI-ordningen træder i kraft allerede 1. august 2023 gik Dansk Bilbrancheråds repræsentanter forholdsvis opløftede fra mødet, og ser frem til, at bilfabrikanterne i mindre omfang vil være i stand til at indlægge benspænd for den frie konkurrence under henvisning til risikoen for tyveri. 

Bliv certificeret

Ønsker man at blive certificeret, kan man med fordel allerede nu finde de relevante dokumenter frem. Det bliver:

  • Straffeattester på både indehaver og relevante mekanikere
  • Udskrift fra cvr-registreret på virksomhedens stamoplysninger, 
  • Dokumentation for praktisk erfaring (svendebrev eller lignende) samt
  • Dokumentation for tegnet ansvarsforsikring.  

I forhold til straffeattester kan der være en udfordring i selv helt små forseelser - eksempelvis har Sverige en tilgang til implementeringen, der gør, at selv en fartbøde på straffeattesten udelukker mekanikeren fra at bliver certificeret. Dansk Bilbrancheråd vil monitere dette nærmere - for mål og midler skal naturligvis stå i forhold til hinanden. 

Derudover er rådet i tæt dialog med Teknologisk Institut omkring deres mulige akkreditering, for at sikre så solidt og smidigt et fundament for certificering af værksteder og svende. 

Henvendelse

Har du spørgsmål, da kontakt juridisk chef Johanne Berner på jbh@dbr.dk eller tlf. 22415103.