Det begynder at blive kritisk for værkstederne at få leveret reservedele, viser en ny undersøgelse foretaget af Dansk Bilbrancheråd.
Dansk Bilbrancheråd har i en netop foretaget medlemsundersøgelse afdækket problematikkerne omkring leveringstabilteten fra leverandørene på forskellige typer reservedele.
Undersøgelsen viser, at situationen begynder at blive kritisk for værkstederne.
Ud af 387 besvarelser svarede 61%, at de oplever, at værkstedet ikke kan få de reservedele, som de har brug for. 39% oplevede dermed ikke problemer.
Det vil altså sige, at over halvdelene af deltagerne i undersøgelsen oplever problemer med at få leveret de fornødne reservedele. Det står i skarp kontrast til tidligere tiders normaltilstande, hvor reservedele kunne leveres til tiden og hos nogle flere gange om dagen.
Det har betydning for værkstederne, at reservedelene er forsinket eller ikke kan leveres. 58% har svaret at situationen er "lidt kritisk", 17% har svaret at situationen er "kritisk" og 1% oplever manglen på reservedele som værende "meget kritisk". 24% er ikke så berørte af problematikken og oplever situationen som værende "ikke kritisk".
En tilføjer, at de har biler til at stå i flere uger, hvor de ikke kan køre.
Normaltilstanden er, at værkstederne kan få leveret reservedele hver dag eller endda flere gange om dagen.
Nu oplever 2% flere mangler eller forsinkelser om dagen. 26% oplever, at der er flere mangler eller forsinkelser om ugen, mens 45% oplever mangler eller forsinkelser nogle gange om måneden. 27% oplever at det sker sjældnere.
En af deltagerne i undersøgelsen (som er anonymiseret) fortæller, at værkstedet kan skaffe delene andre steder fra, men så er det til en meget, meget højere pris. Desuden at der er 14 til 60 dages ventetid på nogle af de mere specielle dele.
Man kunne tro, grundet manglen på elektriske dele til opbygning af nye biler, at det er de elektriske dele, som værkstederne på vente på i længst tid.
Men i følge Dansk Bilbrancheråds medlemmer, så er svaret "lidt af det hele", når de bliver spurgt ind til, hvilket typer reservedele, der fortrinsvis er problemer med.
68% oplever fortrinsvis problemer med elektroniske dele, 43% med mekaniske dele og 34% med andre dele. Det summerer op til 145%, hvilket er et tegn på, at der er problemer med mere end blot de elektriske dele, og at manglen på reservedele påvirker flere områder af værkstedsdriften.
Ud fra undersøgelsen er der ingen tvivl om, at manglen på reservedele begynder at blive kritisk for værkstederne.
-Hvis det her fortsætter - og i værste fald at problematikkerne øges - så kan vi kun henstille værkstederne til at bruge mere end én leverandør. Så må man undersøge markedet for leverandører, og måske også henover landets grænser, for at kunne få de fornødne reservedele til værkstedet. lyder rådet fra Dansk Bilbrancheråds direktør Erik S. Rasmussen.
Kommunikationschef Majbrit Berthelsen mb@dbr.dk eller tlf. 40184884.