Konstruktivt besøg af Motorstyrelsen

Dansk Bilbrancheråd har netop haft besøg af Motorstyrelsens direktør, hvor der blev lyttet imødekommende til de problemstillinger, som rådet fremhævede.

Torsdag d. 22. august var Motorstyrelsens direktør Jørgen Rasmussen til møde hos Dansk Bilbrancheråd, hvor adm. direktør Erik S. Rasmussen og motorkontaktudvalgsmedlem Rasmus Hjelmer Hansen fortalte om de udfordringer, som medlemmer og branchen oplever.

Dansk Bilbrancheråd havde to vigtige punkter med til mødet:

Brugerregistrering

Rådet bemærkede overfor Motorstyrelsen, at brugerbegrebet – herunder registrering af brugerne af et køretøj – er en byrde for vores medlemmer.

Det er et bøvl, at der skal registreres brugere på køretøjerne, der også medfører et gebyr på 340 kr. Yderligere kræver det fuldmagt fra lejeren, kunden eller den medarbejder, der skal registreres som bruger.

Yderligere er det den primære bruger, der hæfter for den periodiske afgift, hvilket betyder, at det også er brugeren, som modtager opkrævningen herpå fra myndighederne.

Dansk Bilbrancheråd anmodede om, at Motorstyrelsen fremadrettet har fokus på vejledning omkring brugerregistrering og de gråzoner, der opstår som følge af brugerbegrebet.

Vi havde en god snak med Motorstyrelsen om problemstillingen. Motorstyrelsen oplyste, at de ville have fokus på vejledning omkring brugerregistrering.

Eksportgodtgørelse

Til mødet blev desuden drøftet det lovforslag, der medfører, at i forbindelse med udbetaling af eksportgodtgørelse for køretøjer, der udføres af landet, foreslås indsat et krav om, at køretøjet skal udføres med henblik på varig anvendelse i udlandet.

Det betyder også, at den, der anmoder om eksportgodtgørelse, vil skulle dokumentere, at køretøjet er udført af landet med henblik på varig anvendelse i udlandet.

Der har tidligere været en administrativ praksis, hvorefter det også var et krav, at køretøjet blev udført med henblik på varig anvendelse i udlandet. Denne praksis blev ændret på baggrund af en afgørelse fra Landsskatteretten. Det lægges med lovforslaget op til, at reglerne udformes således, at den tidligere praksis bliver den praksis, der fremadrettet skal følges.

Vi bemærkede, at Motorstyrelsen bør kommunikere – i takt med at praksis fastlægges – hvad, der accepteres som dokumentation for varig anvendelse i udlandet, samt hvad der ikke er tilstrækkeligt dokumentation.

Motorstyrelsen noterede sig ønsket.

Reparationsgrænsen

Vi fik i øvrigt lejlighed til at drøfte reparationsgrænsen, hvilken adm. direktør Erik S. Rasmussen tidligere har haft møder med bl.a. skatteordfører for Moderaterne Mohammad Rona omkring.

Blandt andet blev det fremhævet, at arbejdspladser inden for værkstedsfaget går tabt, ved den nuværende reparationsgrænse kontra ingen reparationsgrænse. Og at arbejdet i stedet udføres i udlandet, når de skrottede biler sendes hertil.

Afslutningsvis oplyste Dansk Bilbrancheråd, at tilbagemeldingen fra vores medlemmer er, at Motorstyrelsens chatfunktion fungerer godt. Den giver hurtigt og klar rådgivning, hvilket også er tilfældet for Motorstyrelsens nye hjemmeside.

Alt i alt et godt og konstruktivt møde, hvor Motorstyrelsen var lydhør overfor rådets bemærkninger.

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt motorkontaktudvalgsmedlem Rasmus Hjelmer Hansen på tlf. rsh@dbr.dk eller tlf.22924399.