Hvornår giver det bagslag at være ”supersælger”?

Et blik ud over bilannoncer for billigere brugte biler viser et lidt broget landskab – og der er ingen tvivl om, at forhandlere i kampen om kunderne, skal være supersælgere af en eller anden art. Der er dog en overgrænse for, hvor ”super” man kan annoncere en bil uden, at det giver bagslag.

Den seneste købelovsændring fra 2022 stiller grundlæggende store krav til forventningsafstemningen overfor især forbrugerkøberen – og det gælder i alle køb.

Hvis man skriver for floromvundent om en bil, så må man forvente, at køberen også får tilsvarende høje forventninger til bilens stand m.v.

Hysterisk pæn Toyota Verso

Det måtte en forhandler sande, da han i foråret 2023 solgte en 19 år gammel Toyota Verso 1.4 diesel, der havde kørt 130.000 km. Bilen blev solgt for knap 25.000 kr. I annoncen var anført ”UHØRT, HYSTERISK pæn” og det ”mest UNIKKE eksemplar”.

Motoren var også rost til skyerne, og der var lovet ajourført servicebog, nyt service og top professionel klargøring.

Få dage efter købet fik motoren en markant mislyd, der formentlig kom fra et stort olieforbrug. Der var fejl på røggasværdien, stort underkompressionstryk samt generelt tydelige tegn på, at motoren var defekt og krævede udskiftning.

Ankenævnets vurdering

Forhandleren havde forsøgt at fraskrive sig købeloven overfor forbrugeren, men den del fejede Ankenævnet helt og holdent – og berettiget – af bordet.

Derudover konstaterede nævnet, at selvom der bilen var både gammel og billig, og køber derfor måtte forvente betydelige udgifter til løbende vedligehold m.v. – så var motoren så opslidt, så hurtigt efter købet, at forbrugeren havde ret til at kræve handlen ophævet.

Ankenævnet tillagde det særlig vægt, at bilen var solgt som en ”STENSIKKER gevinst” – og at forhandleren herved havde givet køberen en forventning, der tilsagde mere, end det, køber faktisk fik.

Afgørelsen viser, at forhandleren som den professionelle er nødt til at give et retvisende billede af bilen i annoncen. Gør man ikke det, så fanger bordet – og så risikerer man altså at blive nødt til at levere det kvalitetsniveau, man har givet indtryk af i annoncen.

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt advokatfuldmægtig Rasmus Hjelmer Hansen på rsh@dbr.dk(link sends e-mail) eller tlf. 22924399