El- og hybridbiler, hvem er det nu lige, der må reparere og servicere dem?
Dét spørgsmål trillede ind på telefonen i denne uge.
Svaret er, at der pt. ikke findes der specifik lovgivning om, hvem der må udføre arbejde og reparation på el- og hybridkøretøjer med højspændingsbatterier.
I arbejdsmiljøloven §17, 27 og 28 fremgår det dog, at virksomheds-ejer og ansatte har et fælles ansvar for at den rigtige uddannelse og sikkerhed er til stede i den enkelte virksomhed.
Så overordnet set kan alle reparere el- og hybridbiler, da vi i Danmark altså ikke har nogen lovgivning/begrænsninger i forhold til, hvem der må udføre reparationer herpå.
Det skal dog understreges, at det er en rigtig god ide at følge bilproducenternes retningslinjer om uddannelse-krav, hvilket lyder på, at ingen uden uddannelse må reparere på disse biler.
Bilproducenterne skriver også, at bilens højspændings-system skal frakobles før arbejdet påbegyndes. Selve frakoblingen fortages på forskellig vis, men fælles for alle bilmærker er, at den person, som fortager selve frakoblingen, skal bruge nødvendigt godkendt sikkerhedsudstyr. Desuden skal både bilen og arbejdsområdet være tydeligt afmærket.
Når selve frakoblingen er foretaget, skal der foretages en kontrol/sikkerhedsmåling, som vil vise reparatøren, at bilen er korrekt frakoblet, og de elektriske systemer er fejlfrie. Uden denne måling kan det være livsfarligt at påbegynde reparation.
Reparatørerne skal være opmærksomme på at serviceeftersyn skal fortages efter bilproducentens retningslinjer og med de forskrevne produkter.
Når dette gøres, er der ikke forskel på at lave service på en el- eller hybridbil og en almindelig benzin- eller dieselbil.
Rigtigt tit sker det, at en bil løftes forkert. Forkert løft på en almindelig bil vil "blot" medføre buler i panelerne.
Forkert løft af en el- eller hybridbil derimod vil kunne ødelægge bilens batteri, og risikoen for at en uerfaren reparatør kommer til at løfte en bil på batteripakken er desværre stor.
Hvis man bukker sig ned, og kigger ind under en el- eller hybridbil, så vil man kunne se en masse plastikplader og lige over disse plastikplader ligger batteriet. Batterikassen består af en kraftig ramme i jern, aluminium eller komposit. På rammen er bund- og topplader monteret, og disse plader kan ligeledes være af forskellige materialer, men fælles for dem alle er, at de ikke kan bære bilens vægt.
Løftes der på batteriets bundplade, vil den blive presset op i battericellerne og batteriets øvrige komponenter, som derved kan medfører kortslutning eller utæthed.
Også batteriets kølesystem skal man være opmærksom på. Presses en flange eller slange, så kan batteriet blive utæt, og kølingen vil derfor ikke længere virke, som den skal, med risiko for at batteriet bliver for varmt og i værste fald begynder at brænde!
Når værkstederne reparerer el- og hybridkøretøjer er det vigtigt, at være opmærksom på retningslinjer for opladning af batterier.
Ladning indendørs, både på 12 Volts og højspændingsbatterier udenfor normal arbejdstid og om natten frarådes.
Reparatørerne skal desuden være opmærksomme på, at der ikke må arbejdes på bilerne mens de oplades. Når en elbil oplades, er den tilsluttet elnettet og bliver derfor lovgivningsmæssigt betragtet som en installation, som kræver autorisation og uddannelse.
Et sidste råd om ladning går på, at bilernes batterier bliver større og større og kræver derfor mere og mere energi. Ælder og dårlige installationer bør derfor ikke anvendes til opladning af el- og hybridbiler.
Har du spørgsmål og kommentarer da kontakt Teknisk Konsulent Finn Larsen på fl@dbr.dk eller telefon 51309369.