Færdselsstyrelsen viste ved Køretøjsopbyggernes branchemøde den 23. oktober 2025 for første gang nogensinde det nye NIV-system til godkendelse af nye, individuelt opbyggede køretøjer.
Det har været længe ventet - faktisk helt tilbage fra 2020 - men den 23. oktober 2025 kunne Færdselsstyrelsen for første gang vise en samlet opbyggerbranche, hvordan det nye såkaldte NIV-system ser ud i praksis.
Fremvisningen skete på Køretøjsopbyggernes branchemøde, hvor 27 ud af 49 medlemsvirksomheder deltog; nogle med flere fra virksomheden, så i alt 51 personer var til stede.
Eneste punkt på dagsordenen var netop NIV-systemet.
Historien bag systemet er lang og bumlet - men systemet har idémæssigt været undervejs siden 2020; og skal bruges til at søge om godkendelse af nye individuelt opbyggede køretøjer (og påhængsvogne).
Grundlæggende sætter det nye system strøm til den ansøgningsproces, vi kender - og der ændres således ikke på andet. Hverken de tekniske krav, kravene til dokumentation eller ansvarsfordelingen.
Færdselsstyrelsen har arbejdet benhårdt på systemet, der skulle have været sat i drift allerede 1. oktober 2025 - og det var faktisk kun forventet, at Køretøjsopbyggerne ville få en overordnet præsentation af rammen på mødet.
Stor var glæden derfor, da Teamleder Tanja Skyum-Lange og jurist Line Abildgaard, ved mødets start fortalte, at de ville fremvise testversionen live.
I stedet for den teoretiske gennemgang, som forsamlingen havde forventet, kunne man altså skridt for skridt se de enkelte trin på ansøgningsprocessen på et vilkårligt køretøj; i praksis en 2-akslet anhænger.
Under den efterfølgende spørgetid blev forskellige temaer berørt, herunder oplyste Færdselsstyrelsen om etableringen af en direkte hotline i styrelsen for praktiske spørgsmål til systemet.
Efter det faglige indlæg og endt spørgerunde, blev der serveret en middag, der blev sluttet af med det gode kagebord på Severin i Middelfart.
Systemet kom desværre ikke live, som forventet i går (onsdag d. 29. oktober), på grund af et større og globalt Microsoft-problem, men forventes at være klar i løbet af dagen i dag, så det kan anvendes sideløbende med det eksisterende system helt frem til 1. juli 2026.
Systemets succes vil dog i høj grad afhænge af, hvor mange synshaller, der vil tage det i brug, for som Færdselsstyrelsen understregede, så er det IKKE et krav, at synshallerne skal gøre brug af det.
I første omgang opfordrer Køretøjsopbyggerne dog sine medlemmer til at være på forkant og allerede nu arbejde i systemet. Færdselsstyrelsen har også inviteret alle aktører fra branchen til mere individuelle møder, hvor systemet vil blive gennemgået på mere lavpraktisk niveau; og Køretøjsopbyggernes medlemmer er inviteret til den 6. november.
Har du spørgsmål, så kan du kontakte sekretariatsleder for Køretøjsopbyggerne, Johanne Berner, på jbh@dbr.dk eller 22415103.