Det snerper til med SERMI - 1. februar bliver der lukket for adgangen

1. februar træder SERMI i kraft. Det betyder, at du skal certificeres, hvis du vil tilgå bilernes sikkerhedskomponenter såsom kodning af nøgler og startspærre, da der fra 1. februar er lukket for adgangen, for alle der ikke er certificeret.

Det har været et langt forløb med SERMI, men nu træder ordningen snart i kraft.

Fra den 1. februar 2024, skal du være SERMI-certificeret, hvis du vil arbejde med bilernes tyverirelaterede komponenter.

Det er et EU-krav, og det er såvel værkstedet som den enkelte mekaniker, det bliver certificeret.  

Hvis du vil vide mere om SERMI kan du se Dansk Bilbrancheråds SERMI-guide her.

Hvad er dækket af SERMI - og hvad er ikke?

Der findes ikke et enkelt svar på dette spørgsmål. Det er nemlig op til de enkelte bilmærker, at sætte grænserne for, hvad de inkluderer i listen over tyverirelaterede komponenter. 

For alle mærker kræver det dog en SERMI-certificering, at få lov at arbejde med nøgler og startspærrer, og så kan listen være længere et meget længere afhængig af bilmærket.

En egentlig oversigt kan derfor ikke udarbejdes - men i takt med, at de enkelte bilfabrikanter bliver klar med deres systemer, vil vi blive klogere herpå. 

Hvor bliver jeg certificeret?

I Danmark kan du bliver certificeret af Teknologisk Institut, KIWA eller Treffco AB. Disse kaldes CAB's og har en særlig akkreditering - en akkreditering, som fås via DANAK. Aktører som fx brancheforeninger kan ikke opnå denne certificering - og derfor kan vi i Dansk Bilbrancheråd ikke udstede certificeringer.  

Henvendelse

Har du spørgsmål, så læs enten Dansk Bilbrancheråds SERMI-guide eller kontakt vicedirektør Johanne Berner på tlf. 22415103 eller mail - jbh@dbr.dk.