Med det nye folketingsår kom to lovforslag på bordet, der har til formål at justere AUB-bidragene og at sikre flere faglærte hænder i fremtiden.
En forhøjelse af bidraget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) fra 2.354 kr. til 3.639 kr. pr. beskæftiget medarbejder. Det er, hvad et nyt lovforslag indeholder - og formålet; ja det er såmænd at dække budgettet for AUB for 2022.
Det høje løntilskud til lærlinge i 2020 under corona-krisen har efterladt et betragteligt underskud i AUB. Det skal nu dækkes via forhøjelsen af AUB-bidraget fra alle Danmarks virksomheder, både private og offentlige.
AUB-systemet skal som udgangspunkt hvile i sig selv, og derfor er beløbet sat ud fra, at der dels skal foretages en underskudsdækning for 2020/2021 og dels skal dækkes de budgetterede udgifter for 2022. Hvis det viser sig, at der bliver indbetalt for meget i 2022, vil det blive reguleret i 2023 og så fremdeles.
Tilsvarende med Voksen og Erhvervsuddannelses (VEU)-systemet, der også skal hvile i sig selv - her forventes bidraget sænket med ca. 40 kr. pr. medarbejder.
Det praktikpladsafhængige AUB-bidrag - der også er et "system i systemet", der skal hvile i sig selv - skal fra 2022 belønne de virksomheder, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft og tilsvarende straffe de virksomheder, ikke lever op til deres uddannelsesansvar.
I folkemunde har dette bidrag fået tilnavnet "dummebøden", og de bibeholdes i sit grundsystem med en takst på 27.000 kr. for hver hele lærling, virksomheden mangler. For mekanikernes vedkommende vil et helt bidrag på 27.000 kr. dog forudsætte knap 40 ansatte faglærte, eller ca. 675 kr. pr. faglært, du har ansat.
Tilbage står nu at se, hvor stor belønningen er til de virksomheder, der rent faktisk opfylder deres måltal for elever.
Med lovforslaget er der også fastsat såkaldte normtal for, hvor stor mangel, der er på faglærte indenfor de respektive uddannelser. Hvis tallet er over 1, så vil der blive mangel på faglærte indenfor området. Indenfor auto er højdespringerne lastvognsmekaniker og pladesmede, der begge normeres til 1,3. Helt lige så grelt er det ikke med personvognsmekanikerne, der "kun" har 1,05 - men altså stadig et udtryk for, at der vil mangle faglærte på sigt.
I samme lovkompleks er også et lovforslag om at forenkle sprogbrugen i uddannelseslovgivningen, så en elev bliver til en lærling - en praktikvirksomhed til en oplæringsvirksomhed og et praktikcenter til et skoleoplæringscenter. Lovforslaget skal sikre, at skolerne og de faglige udvalg i højere grad får et medansvar for at skaffe lærepladser med sigte på tidlig aftaleindgåelse og flere lærepladser.
For nærmere om lærlinge kan juridisk chef - og uddannelsesansvarlig - Johanne Berner kontaktes på jbh@dbr.dk eller 22 41 51 03.