Advarselsmeddelelse

Bemærk at du har lov til at se denne intranet-side fordi du har klikket på et link fra et nyhedsbrev.Hvis du vil se mere på intranettet skal du logge ind først.

Forsikringsselskaberne vil ikke betale for reparation af sikkerhedssystemer

Forsikringsselskaberne vil ikke betale for reparation af sikkerhedssystemer

Advanced driver-assistance systems (ADAS) er kommet for at blive. Systemerne kan være en stor hjælp i den daglige kørsel, men også i situationer hvor det er tæt på at gå galt i trafikken.

Situationen er dog helt anderledes negativ for de reparatører, der efter et uheld skal sikre, at de avancerede elektroniske systemer igen virker, som de skal.

- Reparatørerne har som regel problemer med at få dækket de omkostninger, der er i forbindelse med ADAS efter et trafikuheld, fortæller Finn Larsen, teknisk konsulent, Dansk Bilbrancheråd.

Meget skal fikses

Efter en skade, der involverer ADAS, skal der udskiftes komponenter, indlæses data, kodes, justeres, og bilen skal prøvekøres for at sikre, at den kan returneres til kunden med god samvittighed og et korrekt fungerende ADAS.

- Desværre er Autotaks/FORSI-systemet, som reparatørerne bliver afregnet i henhold til, langt fra opdateret med de nødvendige data for alle bilmodeller, siger Finn Larsen.

For lidt tid

For eksempel mangler for mange modeller muligheder for indtastning, af de opgaver, der er forbundet med reparation og udskiftning af sikkerhedssystemer.

- Og på de bilmodeller, hvor det er muligt, sætter forsikringsselskaberne "tidsforbruget" så beskedent, at det kun dækker ganske lidt af den tid, der reelt er nødvendig for at udbedre skaden forsvarligt, siger en indigneret Finn Larsen.

Meget tyder på, at reparatørerne bliver presset ekstra hårdt på området ADAS, som er en ny og stor udgift for forsikringsselskaberne. Men ADAS er også en ny udfordring for autoværkstederne. For eksempel er der betydelige omkostninger i forbindelse med køb af data, indlæsning af data, justering, kalibrering og prøvekørsel med tit 2 teknikere i bilen. To teknikere fordi hvis fx en tester skal betjenes, koster det et klip i kørekortet, hvis føreren gør det.

Himmelråbende urimeligt

Det virker himmelråbende urimeligt, at en reparatør efter en reparation skal stå med en regning på måske 4.500 kroner, som forsikringsselskabet ikke vil betale, fordi reparatøren ikke på forhånd kendte prisen på de reservedele og data, som skulle købes, downloades og indlæses for at få en ny radar til at fungere.

Reparation og kalibrering af ADAS-systemerne er yderst kompliceret og omfattende og kræver derfor ofte ekstra tid til kommunikation mellem testsystemer og bilens styreboks.

- Oveni kommer, at bilens undervogn, lygter, kamera og radar skal justeres korrekt, før reparationen kan afsluttes med en prøvekørsel, der kan kræve deltagelse af 2 teknikere i bilen, siger Finn Larsen.

Farlige køretøjer kan udgøre en risiko

Lovgivningen om brug af håndholdte mobiltelefoner gælder som nævnt også for reparatører, der skal udbedre skader for forsikringsselskaberne, og derfor er det ofte nødvendigt at være to i bilen.

Findes der ikke en løsning omkring betaling for dette arbejde, er der en stor risiko for, at der kommer biler på vejene, hvor disse elektroniske sikkerhedsassistenter ikke virker optimalt, og derfor kan udgøre en risiko.

Uden betaling ingen arbejde

Reparatørerne skal ikke udføre arbejde, de ikke får betaling for. Og er der arbejde, der ikke bliver udført i henhold til retningslinjerne, er de forpligtet til at underrette kunden skriftligt om eventuelle fejl og mangler. Specielt hvis der er tale om sikkerhed som det er tilfældet med ADAS, men også når standarder inden for fx lakering ikke bliver fulgt.

I Dansk Bilbrancheråd skal vi på det kraftigste opfordre forsikringsselskaberne til omgående at få gjort noget ved ovennævnte problemstilling.

FAKTA:

Avancerede chaufførassistentsystemer (Advanced driver-assistance systems, ADAS), er elektroniske systemer, der hjælper køretøjets chauffør under kørsel eller under parkering. De mest udbredte og kendte ADAS i dag er navigationsanlægget med TMC, Elektronisk Stabilitetskontrol (ESC), bremseassistent og andre såkaldte præventive systemer, hvor en computer vha. sensorer "forudser" ulykker og reagerer derefter.