Advarselsmeddelelse

Bemærk at du har lov til at se denne intranet-side fordi du har klikket på et link fra et nyhedsbrev.Hvis du vil se mere på intranettet skal du logge ind først.

Når slutsedlen utilsigtet giver køberen fortrydelsesret

Når slutsedlen utilsigtet giver køberen fortrydelsesret

Visse almindelige betingelser, der findes i en række skabeloner til slutsedler, udvider forbrugerens muligheder for at fortryde købet i forhold til mulighederne efter loven, hvilket næppe er tilsigtet.

Der findes kun én lovfæstet regel om fortrydelsesret - men i mange slutsedler har forbrugeren fået en aftalt fortrydelsesret, der er mere omfattende, end den loven giver. 

Den lovfæstede regel om forbrugernes fortrydelsesret findes i forbrugeraftaleloven. Det følger heraf, at forbrugeren kan træde tilbage fra en aftale (fortrydelsesret) ved aftaler om fjernsalg, eller aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.

Forhandleren har en oplysningspligt om fortrydelsesretten - og forbrugeren skal udnytte sin fortrydelsesret inden 14 dage.

Hvad er et fjernsalg - iht. loven?

Forbrugeraftaleloven definerer, hvad der - efter loven – skal forstås som en fjernsalgsaftale.

For at der er tale om en fjernsalgsaftale, skal to ting være opfyldt:

  • For det første skal der være tale om en aftale, der indgås ved brug af kommunikation, der foregår uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk, og
  • For det andet skal aftalen indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende.

Begge betingelser SKAL være opfyldt. Så hvis forhandleren ikke har et egentligt system for fjernsalg (altså en netbutik med varekurv m.v.), så er lovens definition ikke opfyldt - og forbrugeren har ikke fortrydelsesret. Det gælder også, selvom forbrugeren slet ikke har sat sine ben hos forhandleren forud for handlens indgåelse.

Det vil altså heller ikke være et fjernsalg, hvis en kunde blot skriver en e-mail til forhandleren, og forhandleren herefter fremsender en slutseddel, som underskrives af forbrugeren og tilbagesendes. 

Aftaler indgået uden for forhandlerens forretningssted

Aftaler indgået uden for forhandlerens forretningssted, er aftaler, som er indgået på en af følgende måder:

  • aftalen er indgået med den erhvervsdrivendes og forbrugerens samtidige tilstedeværelse på et sted, der ikke er den erhvervsdrivendes forretningssted,
  • hvor forbrugeren har afgivet tilbud, hvor den erhvervsdrivendes og forbrugerens samtidige tilstedeværelse på et sted, der ikke er den erhvervsdrivendes forretningssted,
  • som er indgået på den erhvervsdrivendes forretningssted eller ved brug af en fjernkommunikationsteknik, umiddelbart efter at forbrugeren er blevet kontaktet personligt og individuelt af den erhvervsdrivende på et sted, som ikke er den erhvervsdrivendes forretningssted, med samtidig fysisk tilstedeværelse af den erhvervsdrivende og forbrugeren, eller
  • som er indgået under en udflugt arrangeret af den erhvervsdrivende med det formål at præsentere og sælge varer eller tjenesteydelser til forbrugeren.

Det bedste eksempel på den type af handler, der giver fortrydelsesret, er messesalg - har du en udstilling på den lokale virksomhedsmesse, et dyrskue eller lignende, så kan forbrugernes køb af biler eller andet her give fortrydelsesret. 

Slutsedler, der stiller forbrugeren bedre end forbrugeraftaleloven

Flere slutsedler indeholder standardbetingelser om alt fra levering til mangler. Heri kan også fortrydelsesret være behandlet - og det er det fx. i Bilinfos slutsedler - i "almindelige betingelsers" pkt. 12 findes følgende afsnit om fortrydelsesret:

”Såfremt bilsalget er foretaget ved fjernsalg, dvs. salget er forgået digitalt uden fysisk kontakt med sælgeren eller uden besigtigelse af bilen på sælgerfirmaets forretningssted, har køberen ret til at fortryde sit køb indenfor 14 dage fra leveringen af bilen.”

Når man som forhandler har defineret betingelserne for fjernsalg i en slutseddels almindelige betingelser, og disse stiller forbrugeren bedre end forbrugeraftaleloven, vil disse gå forud for reglerne i forbrugeraftaleloven. Dette medfører, at når denne slutseddel anvendes, vil forbrugeren have 14 dages fortrydelsesret, så længe aftalen er indgået digitalt uden fysisk kontakt, hvilket svarer til første krav i forbrugeraftaleloven. Dette betyder samtidig, at der ikke er et krav om, at aftalen er indgået som led i et system for fjernsalg. Fortrydelsesretten vil også gælde erhvervskøb, hvilket slet ikke er omfattet af lovfæstet fortrydelsesret.

Betingelsen, der er indsat i slutsedlens pkt. 12, udvider derfor forbrugerens muligheder for at fortryde købet i forhold til mulighederne efter forbrugeraftaleloven, hvilket næppe er tilsigtet - og sekretariatet ser kunder, der ønsker at gøre brug af denne fortrydelsesret.

Et medlem har oplyst sekretariatet, at Bilinfo indenfor ca. 14 dage slutsedlens pkt. 12 vedr. fortrydelsesret, så køberens muligheder for fortrydelsesret følger de regler, der er fastsat i forbrugeraftaleloven.

Overvej indholdet i slutsedlens betingelser

Man bør som forhandler gennemgå de betingelser, der er vedlagt ens slutsedler, og overveje, hvad disse skal indeholde. Man bør særligt overveje, om man ønsker at give forbrugeren bedre rettigheder, end efter lovgivningen i øvrigt - fx forbrugerens muligheder for at fortryde bilkøbet.

Vil du læse mere?

Så kan du i Juridisk Håndbog for bilforhandlere i kapitel 5 fra side 34 og frem blive meget klogere på dine rettigheder og pligter - og på, hvordan du foretager den økonomiske opgørelse, når forbrugeren berettiget har gjort brug af sin fortrydelsesret. 

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt advokatfuldmægtig Rasmus Hjelmer Hansen på rsh@dbr.dk eller tlf. 22924399.