Der har længe været skriverier om problemerne med PSA-motorer, og nu bakkes kritikken op af både FDM og et amerikansk olie-specialist-firma skriver et fagmedie. Der som sådan ikke noget nyt i sagen om PSA-motorerne, blot at flere istemmer kritikken af disse.
Problemet med PSA-motorerne er, at de har en tandrem, som kører i olie samt at denne olie er tynd.
PSA-motorerne sidder i alle de små biler fra Peugeot, Citroén og Opel, som ofte kører korte turer.
På grund af den tynde motorolie og de ofte korte ture på en kold motor, kan benzinen kommer ned i motorolien, hvor benzinen i olie får tandremmen til at opløses.
Desuden vil den tynde motorolie også komme ind i forbrændingskammeret med sod og øget olieforbrug til følge.
Dansk Bilbrancheråd anbefaler
Man kan være fristet til at hælde en mere tyktflydende olie på, men Dansk Bilbrancheråd gør opmærksom på, at hvis bilen er under garanti, skal man altid følge fabrikkens forskrifter.
Man skal også være meget opmærksom på, at bilimportørerne/-fabrikanterne kan ændre i både serviceintervaller og anbefalede olier, så derfor er det ikke nok at holde sig til bilens fysiske instruktionsbog.
Oplysninger om serviceintervaller mv. får du hos din tekniske dataleverandør og hotline.
Henvendelse
Har du spørgsmål eller kommentarer da kontakt kørende konsulent René Eriksen på re@dbr.dk eller på 40465561.