Km-spoling i én ud af 15 brugte biler

Svindel med antallet af kørte kilometer på brugte biler er et stort problem og en milliardforretning for fuskere overalt i EU.

Herhjemme har omkring hver 15. bil på bemærkesesværdig vis 'kørt baglæns' mellem syn, det vil sige, at kilometertælleren viser færre kørte kilometer fra det ene syn til det næste. Ifølge en rapport om problemet fra Færdselsstyrelsen var der i maj sidste år 111.528 biler herhjemme, der var blevet udsat for det, der i branchen er kendt som "km-spoling".

I fjor anslog en rapport bestilt af Europa-Parlamentet, at problemet med kilometerfusk årligt koster de europæiske forbrugere godt 65 milliarder kroner (side 45).

Baglænskørsel 

De knap syv procent - eller omkring hver 15. bil - fanges i Færdselsstyrelsens dataudtræk, fordi de billedlig talt 'kører baglæns' mellem de lovpligtige syn, altså taber kilometer.

Færdselsstyrelsens rapport om problemet er vedhæftet denne artikel.

Da km-spoling ofte er et grænseoverskridende problem, som udover at koste køberne penge også kan kompromittere sikkerheden på vejene, er EU gået ind i sagen og har udfærdiget en solid rapport på knap 100 sider om dels de svagheder i EU's juridiske fundament, der muliggør km-spoling, dels mulige initiativer, der kan begrænse km-spoling.

Digital-Servicebook.com

En sikker metode til at begrænse km-spoling er en digital servicebog. Herhjemme har Dansk Bilbrancheråds samarbejdspartner Digital-Servicebook.com de sidste fire år arbejdet hårdt på at udbrede en åben version af den digitale servicebog. 

- Siden starten i 2015 har vi fået mere end 200 millioner syns- og servicedata fra mere end 55 millioner biler online i ét system. Med data på så mange biler, og der kommer flere til hver dag, er vi godt på vej til at gøre spoling på tværs af landegrænser i EU til fortid, siger Martin Jensen, direktør for og medstifter af Digital-Servicebook.com.

Ved hvert værkstedsbesøg

Den digitale servicebog er ikke det eneste vidundermiddel i kampen mod km-spoling. EU's rapport foreslår, at man indfører en belgisk model, det såkaldte Car Pass-system, der beskrives på side 16 i EU-rapporten.

Systemet blev indført i 2007 og betyder, at kilometertælleren (odometeret) aflæses og registreres ved besøg på blandt andet værksted, hos dækfirmaet og til syn. Ifølge rapporten har det elimineret  97 procent af kilometerspolingen i Belgien. Derfor forventer rapporten, at et Car Pass-system på tværs af Europa vil spare de europæiske forbrugere for i hvert fald 65 milliarder kroner om året.

- Fordelene ved et Car Pass-system forventes at være lig det belgiske marked, hvor 97 procent af kilometersvindel blev elimineret takket være Car Pass-systemet, står der i rapporten, som DR har læst og skrevet om i denne artikel.

Med en kombination af digitale servicebøger og systemer á la det belgiske Car Pass kan km-spoling inden for en overskuelig årrække være en saga blot.