Har du styr på, hvad du skal gøre mht. løn og pension, når en medarbejder fratræder?

Det er vigtigt, at du orienterer pensionsselskabet om en medarbejders fratræden, da du ellers vil kunne risikere at skulle betale en bod

Når en medarbejder fratræder, er der flere praktiske ting du skal gøre, når medarbejderen ikke længere skal have løn. Du skal bl.a. afregne og stoppe løn, pension, feriepenge og fritvalgskonto. 

Hvis du har overenskomst, er det særligt vigtigt, at du giver besked til Industriens Pension om, at du har en medarbejder, der er fratrådt.

På den måde, får du afmeldt pensionsindbetalingerne korrekt, så Industriens Pension kender årsagen til, at pensionsindbetalingerne er ophørt.

Det er ikke nok, hvis du bare stopper pensionsindbetalingen uden at give særskilt besked om, at en medarbejder er fratrådt.

Hvad sker der, hvis du ikke afmelder medarbejderens pension hos Industriens Pension?

Du kan risikere at skulle betale en bod for manglende orientering til Industriens Pension. Manglende orientering om en fratrådt medarbejder, er en overtrædelse af overenskomsten - og det koster i princippet en bod.

Derfor er det særligt vigtigt, at du giver besked til Industriens Pension, når en medarbejder er fratrådt.

Orienteringen til Industriens Pension skal ske i forbindelse med, at du afregner og afslutter medarbejderen.

Hvis du ikke har overenskomst  

Har du ikke overenskomst, og dermed ikke indbetaler til Industriens Pension, men til et af medarbejderen selvvalgt pensionsselskab, skal du for en god ordens skyld orientere pensionsselskabet om, at medarbejderen er fratrådt. 

I kan dog ikke risikere at skulle betale en bod, hvis I ikke gør det.

Spørgsmål?

Har du spørgsmål, kan du kontakte Dansk Bilbrancheråds personalejuridiske hotline – Mille Vollmer tlf. 30 14 52 06 eller e-mail mv@dbr.dk