Fortsat udsultning af Danmarks erhvervsuddannelser er den helt forkerte medicin, mener SMVdanmark. Behovet for investering i erhvervsuddannelser er enormt.
Statens husholdningsmidler er dårligt investeret, hvis regeringens nedskæringer på vores erhvervsuddannelser fortsætter. Det mener SMVdanmark, efter at regeringen i sit finanslovsudspil lægger op til yderligere tre års besparelser på uddannelsesområdet, bl.a. på erhvervsuddannelserne.
- Det er tilladt at tænke langsigtet, når manglen på faglært arbejdskraft for længst har nået et niveau, hvor den truer vores konkurrenceevne over en bred kam. Derfor er det brandærgerligt og historisk dårlig timing, at regeringen fortsat nedprioriterer erhvervsuddannelsesområdet. Det er den helt forkerte medicin og svarer til at sondeføde en underernæret patient med slankepiller, udtaler Dorte Kulle, uddannelsespolitisk konsulent i SMVdanmark i en pressemeddelelse.
Regeringen lægger i sit finanslovsudspil op til, at de seneste års nedskæringer på to pct. om året for uddannelsesområdet skal fortsætte frem til 2022. Dermed er der lange udsigter til at erhvervsuddannelsesområdet kan få en saltvandsindsprøjtning af den størrelse, der skal til for at vende de seneste års fald i søgning til erhvervsuddannelserne.
Siden 2014 er søgningen til erhvervsuddannelserne styrtdykket. Under hver femte unge vælger en erhvervsuddannelse, og en række brancher mangler lærlinge. Fx har malerfaget udstedt uddannelsesgaranti, så lærlinge er garanteret en praktikplads. I andre brancher kan der lokalt være mangel på praktikpladser, fordi store virksomheder stadig tager markant færre lærlinge end de små og mellemstore, SMV'erne. SMVdanmarks 18.000 medlemsvirksomheder påtager sig et enormt uddannelsesansvar, men hvis udviklingen skal vendes, skal der mere til.
- Skal flere unge vælge en erhvervsuddannelse, må vi vise dem, at vi virkelig satser massivt på området. Derfor har vi et konkret forslag om at droppe alle nedskæringer på erhvervsuddannelserne og i stedet investere en rund milliard til en hårdt tiltrængt modernisering af blandt andet udstyr, kvalitet i undervisning og til nye samarbejder med folkeskolen, udtaler Dorte Kulle.