Farvel til kontrolattester og goddag til fri og lige konkurrence!

En markant ændring er på vej – hastighedsbegrænsere må fremadrettet håndteres af alle, der har en fartskriverautorisation – og kontrolattesterne afskaffes. Det er groft sagt indholdet af nye bekendtgørelser på området for hastighedsbegrænsere og deres håndtering.

Dansk Bilbrancheråd påpeget overfor såvel Færdselsstyrelsen som Transportministeriet, at den danske lovgivning om kontrol af hastighedsbegrænsere var blevet alt for stram ved implementeringen af EU-lovgivningen herom.

Lovgivningen krævede bare, at EU-landene indrettede et system, således at hastighedsbegrænserne blev kontrolleret – ikke, at det kun var bestemte, privat autoriserede, aktører, der måtte foretage kontrollen.

Heri lå den uheldige forveksling

Det betød i praksis, at lovgiver fik koblet kravet om kontrol af hastighedsbegrænseren sammen med fartskriverautorisationen – men hertil lagde, at der skulle være en yderligere autorisation fra bilfabrikanten, for at der kunne foretages kontrol af hastighedsbegrænseren og udstedes en kontrolattest (topfartattest).

De to autorisationer (hhv. den offentligretlige om fartskrivere og den privatretlige fra bilfabrikanten) har i praksis intet med hinanden at gøre – og derfor udfordrede lovgivningen i den grad den frie konkurrence, som EU-retten også værner om – der var; med andre ord; sket en markant overimplementering, der gav bilfabrikanterne en solid forlomme i konkurrencen om lastvognskunderne, hvis topfartattesterne kun måtte udføres af dem.

Utallige værksteder udstedte kontrolattester desuagtet – for på attesten, der er udstedt af Færdselsstyrelsen – er der en henvisning til fartskriverautorisations-nummeret – og ingen biler blev afvist fra syn med disse topfartattester.

Værksted i retten - Dansk Bilbrancheråd går ind i sagen

Ikke desto mindre blev netop et sådant værksted sat på anklagebænken for at have udstedt en topfartattest uden at være autoriseret af bilfabrikken. Retten frifandt værkstedet ud fra en betragtning om, at lovgivningen ganske enkelt var så mudret, at man ikke kunne klandre værkstedet for at have udstedt attesten, som gjort – værkstedet kunne ikke vide bedre. Anklagemyndigheden fik afslag på at anke dommen. Din Biladvokat førte sagen for værkstedet og afgørelsen skrev vi om her.

Det var netop den dom, der dannede grundlag for, at Dansk Bilbrancheråd iværksatte arbejdet omkring at få ændret lovgivningen, så den frie konkurrence sikres.

Hvad indeholder forslaget?

Forslaget indeholder groft sat to hovedændringer gående på:

  • at det fremadrettet kun er et krav, at man har en fartskriverautorisation for at håndtere en hastighedsbegrænser og
  • at kontrolattester HELT afskaffes.

Derudover ophæves en gammel, utidssvarende, bekendtgørelse.

Hastighedsbegrænseren skal fortsat kontrolleres (også af synsvirksomheden) – men altså uden den fysiske kontrolattest.

Ændringen skal finde anvendelse fra 1. december 2025.

Forslaget kan læses i sin helhed her!

Dansk Bilbrancheråd mener

Dansk Bilbrancheråd skal på det varmeste bifalde, at Færdselsstyrelsen har lyttet til branchen og afskaffet den konkurrenceforvridende lovgivning, der var fulgt i kølvandet på en overimplementering af EU-lovgivning – og samtidig benyttet lejligheden til at afskaffe administrative byrder for såvel værksteder som vognmænd og synbranchen, udtaler vicedirektør Johanne Berner om sagen.

Høringsfristen løber frem til den 13. november 2025 - og derfor kan eventuelle bemærkninger fremsendes til advokat Johanne Berner, jbh@dbr.dk senest den 10. november 2025, der også kan kontaktes for yderligere.