Kontrolattester - værksted frifundet med hjælp fra Din Biladvokat

Et tungvognsværksted var i en undskyldelig vildfarelse omkring reglerne om udstedelse af kontrolattester og slap derfor for bødestraf efter at have udstedt en sådan. Din Biladvokat/ Dansk Bilbrancheråd vandt sagen og rådet går nu videre til Færdselsstyrelsen for at sikre den fri og lige konkurrence ved udstedelse af kontrolattester. 

Loven om hastighedsbegrænsere er uklar, og det skal ikke komme borgeren til skade.

Så kort kunne dommeren have skrevet sin begrundelse i en sag, der netop har fundet sin afslutning ved Retten i Næstved, hvor advokat Johanne Berner via Din Biladvokat var forsvarer og vandt sagen for værkstedet. 

I sagen havde et lastvognsværksted med fartskriverautorisation - som ualmindelig mange andre tilsvarende værksteder - udstedt en topfartattest (dvs. en kontrolattest for hastighedsbegrænseren) på en lastbil i forbindelse med syn.

Kontrollen var foretaget ved at sætte lastbilen i rullefelt og herigennem se, om begrænseren virkede efter hensigten. 

Politiet giver en bøde på 4.500 kr

Ved en tungvognskontrol blev lastbilen stoppet - og attesten fra værkstedet fundet i bilen, selvom den kun var relevant til syn.

Politiet vurderede, at det var i strid med reglerne om hastighedsbegrænsere, at et værksted, der ikke både havde en fartskriverautorisation OG en autorisation fra det enkelte bilmærke (i dette Renault), at foretage deciderede indgreb i hastighedsbegrænseren.

Anklagemyndigheden tiltalte derfor værkstedet med en bødepåstand om betaling af 4.500 kr. som straf herfor. 

Værkstedet bliver frifundet

Værkstedet påstod frifindelse, fordi der ikke var gjort indgreb - der var bare foretaget en kontrol; og med en meget uklar lovgivning som grundlag for bødestraffen, så blev værkstedet, med hjælp fra Din Biladvokat og Advokat Johanne Berner, frifundet.

I dommen angiver dommeren dog, at der ikke ved dommen er taget stilling til om lovgivningen i virkeligheden skal fortolkes, som anklagemyndigheden mener. Så nu udestår der et arbejde med at få Færdselsstyrelsen i tale omkring problematikken.

En tur ned af den historiske vej for reglerne viser egentligt bare, at det lovgivningsmæssigt skal sikres, at hastighedsbegrænserne virker, og at såvel kontrol som indgreb skal foretages af et "godkendt værksted" - og godkendelsen af værkstedet skal vel at mærke være en, der er udstedt af Færdselsstyrelsen - og ikke det enkelte bilmærke!

Dansk Bilbrancheråd går til Færdselsstyrelsen for fri og lige konkurrence

Dansk Bilbrancheråd vil nu gå til Færdselsstyrelsen med en opfordring til at ændre bekendtgørelsen, så den først og fremmest får den fornødne klarhed, og så den sikrer en fri og lige konkurrence mellem de frie værksteder og mærkeværkstederne.

Der er i rådets optik ingen hjemmel til i den underliggende EU-lovgivning til alene at bemyndige mærkeværkstederne til at foretage kontrollen - og faktisk heller ikke til at foretage deciderede indgreb i hastighedsbegrænserne.

Kontrol-delen er dog den, der er absolut mest magtpåliggende at få gjort fri af en mærkebinding, idet et simpelt rullefelt eller en kørselsprøve kan vise resultatet, hvilket Dansk Bilbrancheråd nu vil arbejde på at få igennem.

Henvendelse

For yderligere kan vicedirektør og advokat Johanne Berner kontaktes på e-mail jbh@dbr.dk eller på telefon - 22415103.