ESG i Autotaks/FORSI - et tilbud

F&P har udarbejdet et spørgeskema om bæredygtighedstiltag - også kendt som virksomhedens ESG, som du kan besvare direkte i Autotaks/Forsi. Om du gør det, er valgfrit.

F&P har i samarbejde med en række forsikringsselskaber udviklet et spørgeskema om virksomhedens bæredygtighedstiltag (ESG), som kan udfyldes direkte i Autotaks.

Hvad er ESG

ESG er et udefinertbart monster, som mildest talt spænder ben for sig selv, når det trækkes ned over små- og mellemstore virksomheder med uforståelige spørgsmål og målekrav. 

ESG handler om, hvilke miljømæssige (E), sociale (S) og ledelsesmæssige (G) tiltag en virksomhed tager. Hvordan passer virksomheden på miljøet, og hvordan påvirker driften miljøet? Hvordan tager virksomheden et socialt ansvar, og hvordan er arbejdsmiljøet i virksomheden? Hvordan driver direktionen/ejerne/ejeren virksomheden, så korruption, skattesnyd, misbrug mv. ikke foregår? Svar på spørgsmålene kaldes en ESG-rapportering.

Små og mellemstore virksomheder skal ikke udforme en ESG-rapport. Et lovkrav om en sådanne gælder større virksomheder i bestemte regnskabs-kategorier. 

Men når det regner på præsten, drypper det på degnen - og her ikke i en god betydning.

Dermed kan mindre og mellemstore virksomheder (SMV'er)  blive mødt med et krav fra fx banker og forsikringsselskaber om en ESG-rapport. 

F&P lancerer et spørgeskema om ESG i Autotaks

Da der ingen krav er til SMV'er, så kan disse blive mødt af forskellige ønsker til informationer fra deres store kunder. 

Derfor har F&P udarbejdet et spørgeskema, som udfyldes i Autotaks/FORSI, og som TRYG Forsikring, Alm Brand Forsikring, GF Forsikring, LB Forsikring, Alka Forsikring, TJM Forsikring, FDM Forsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og Codan Forsikring bakker op omkring. Dvs. at disse selskaber godkender formen på denne ESG-rapport.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det er frivilligt at besvare spørgeskemaet - men der er alligevel sat en frist; nemlig til årsskiftet. F&P udmelder, at spørgeskemaet skal lette samarbejdet i skadesbranchen - men det må tiden vise. Der er dog ingen sanktioner forbundet med at undlade at besvare spørgetemaet. 

F&P's egen nyhedsbrev om spørgetemaet finder du vedhæftet. 

Stadig svært at forstå ESG i det nye skema

I følge F&P, så er spørgeskemaet udarbejdet i samarbejde med Tryg, Alm. Brand, LB Forsikring og Taksatorringen, hvor F&P har udviklet den tekniske løsning og de nævnte aktører har bidraget med det faglige indhold. 

Og dette bærer spørgsmålene så sandelig også præg af - for ikke alle spørgsmål er lige nemme at forstå eller besvare.

I det vedhæftede skærmbillede, stilles der spørgsmål, som er svære at forstå betydningen af og svære at sætte i relation til hjulskift, juniormesterlære eller varmepumper.

ESG er en god ide - når man ikke snubler i uforståelige spørgsmål

At påbegynde arbejdet med ESG er en god ide - for det giver fokus på bundlinjen i form af potentielt lavere udgifter til energi m.v. , ligesom mange forskellige kunder kan se det som et positivt træk ved værkstedet, at der ER vist en opmærksomhed på det sociale ansvar, ledelse m.v. 

De fleste vil nok blive overrasket over, hvor stort et ansvar virksomheden faktisk påtager sig, uden at de selv synes, at det er noget særligt. 

Henvendelse

Har du spørgsmål, da kontakt vicedirektør Johanne Berner på tlf. 22415103 eller mail jbh@dbr.dk eller kontakt kommunikationschef Majbrit Berthelsen på mb@dbr.dk, hvis du vil vide mere om, hvordan du kan komme videre med en ESG-rapportering.