Ankenævn for bilers årsberetning for 2022

Det går godt for Ankenævn for biler, som i 2022 havde den korteste sagsbehandlingstid i nævnets ti-årige historie, og som ikke havde flere sager i et bilmæssigt vanskeligt 2022 sammenlignet med 2021.

I følge den netop publicerede årsrapport fra Ankenævn for biler, så var tilgangen af klager til ankenævnet stort set uændret i forhold til året forinden, selvom året 2022 var præget af komponentmangel, lange leveringstider og nedgang i salget af både nye og brugte biler.

I 2022 modtog ankenævnet således 527 klager, hvilket er 11 færre end i 2021, og set i forhold til den samlede aktivitet på markedet, er der tale om et meget beskedent antal klager.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var i 2022 nede på 4 måneder, hvilket er den hidtil korteste i ankenævnets ti-årige levetid. Ses der bort fra de 20% mest tidskrævende sager, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2022 84 dage svarende til 2,8 måneder.

Resultat af Nævnsafsluttede sager i 2022

• Klager fuldt medhold eller medhold i væsentligt omfang: 125 stk. (37,1%)
  • Klager medhold i mindre grad: 29 stk. (8,6%)
  • Virksomhed medhold: 131 stk (38,9%)
  • Afvist pga. ankenævnets manglende kompetence: 6 stk. (1,8%)
  • Afvist pga. sag ikke egnet til nævnsbehandling: 46 stk. (13,6%)
  • I alt: 337 stk. (100,0%)

Ses der på de nævnsafsluttede sager, fordeler disse sig i 2022 således mellem køb og reparation: 76% køb og 24% reparation.

De fleste klager over køb omhandler spørgsmålet om, hvorvidt bilen på leveringstidspunktet var behæftet med en mangel i købelovens forstand. En stor del af klagerne over reparationer omhandler spørgsmålet om, hvorvidt en reparation er udført korrekt eller til den aftalte pris.

En relativ stor andel af de nævnsbehandlede klager (37 %) omhandler virksomheder, som ikke er medlemmer af de stiftende organisationer (Dansk Bilbrancheråd, AutoBranchen Danmark og Bilbranchen i DI samt af forbrugerorganisationen FDM). Dette giver ikke sjældent anledning til en besværligere og længerevarende sagsbehandling, idet disse virksomheder ikke altid forstår og accepterer ankenævnsmodellen. Samtidig er en del af disse virksomheder ikke umiddelbart tilgængelige via e-mail, hvilket i sig selv besværliggør sagsbehandlingen i et onlinebaseret ankenævn.

Udhængsskabet

Udhængsskabet er en liste på bilklage.dk over de virksomheder, som ikke efterlever ankenævnets afgørelser.

Pr. 31. december 2022 fremgik i alt 42 forskellige virksomheder af udhængsskabet, og antallet er uændret i forhold til samme opgørelse i 2021 og 2020.

Stort set alle de virksomheder, der ved udgangen af 2022 optrådte i udhængsskabet, er ikke medlemmer af de brancheorganisationer, der står bag Ankenævn for biler.

Bilåret 2022

Året 2022 var præget af eftervirkningerne af Corona, krigen i Ukraine, energikrise, høj inflation, stigende renter, ringe forbrugertillid og generelt dystre økonomiske udsigter. Bilfabrikkernes mangel på komponenter resulterede desuden i usædvanligt lange leveringstider på fabriksnye biler.

Færre danskere valgte at investere i en ny eller brugt bil. Salget af nye biler endte således på det det laveste niveau siden 2009, hvor finanskrisen hærgede.

Mens det samlede salg af nye og brugte biler faldt, blev der imidlertid solgt flere grønne biler, og rene el-biler udgjorde ca. 21 % af det samlede nybilsalg i 2022. Det må forventes, at denne udvikling fortsætter i 2023, og at særligt el-bilerne vil udgøre en stadig større andel af det samlede salg.

Dette er også en tendens, der mærkes i ankenævnet, hvor andelen af klager over el- og hybridbiler fylder stadig mere.

Typer af klagesager i 2022

Det stigende antal klagesager over el- og hybridbiler i ankenævnet går typisk på rækkevidde og ladehastighed. Der er til dels tale om samme problemstilling, som ankenævnet tidligere har fået forelagt vedrørende konventionelle biler med forbrændingsmotorer, nemlig hvor langt en bil kan køre pr. liter benzin eller diesel.

Det er sjældent, at der foreligger en mangel ved bilen, der gør, at den kører kortere, end den skal.

Problemet skal som oftest søges i en forventningsafstemning mellem køber og sælger i kombination med, at parametrene for en elbils rækkevidde er væsentligt mere komplicerede end en brændstofbil.

Bortset herfra har problemstillingerne i årets afgørelser lignet tidligere år. Der modtages stadig en del klagesager over visse bilers olieforbrug, ligesom der fortsat modtages en del klagesager, der vedrører nyere bilers oftest komplicerede sikkerhedsudstyr (adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse m.m.).

Endelig giver køb af billige, gamle biler (under ca. 20.000 kr.) med høj kilometerstand fortsat anledning til et betydeligt antal klagesager.

Ankenævn for bilers årsrapport for 2022 kan i sin fulde længde ses vedhæftet. Vær opmærksom på, at der i grafikken over nævnsafsluttede sager på side 6 er byttet rundt på køb og reparationer. Således at der reelt er flest klager over bilkøb (76%).

Henvendelse

Har du spørgsmål vedrørende artiklen, da kontakt kommunikationschef Majbrit Berthelsen på tlf. 40184884 eller mail mb@dbr.dk. Har du spørgsmål eller kommentarer af juridisk faglig karakter, da kontakt Dansk Bilbrancheråds juridisk faglige konsulent i ankenævnet Lars Ellegaard på lej@dbr.dk.