Venlig og imødekommen kan blive dyrt

Et værksted endte med en ekstra udgift, da de - som god service - ville skifte nummerpladen i forbindelse med skadesarbejde. Forsikringsselskabet dækkede nemlig ikke ekspeditionsgebyret for den nye nummerplade. Dansk Bilbrancheråd anbefaler derfor, at man tænker sig om, inden man tilbyder dén service.

Hvis dit værksted i forbindelse med udbedring af skadesarbejde vil erstatte en bulet nummerplade, skal værkstedet være opmærksom på, at forsikringsselskaberne kun betaler prisen for nummerpladen - og altså ikke ekspeditionsgebyret.

Det oplevede et værksted, som er medlem af Dansk Bilbrancheråd. Rådet anbefaler derfor, at man overvejer fordele og ulemper, inden man tilbyder skift af nummerplade i forbindelse med skadesarbejde.

Skadet bil med bulet nummerplade

Det pågældende værksted fik en skadet bil ind på værkstedet, og - udover selve karrosseriskaden - så trængte bilen til en ny nummerplade.

For at yde god service bestilte værkstedet derfor en ny nummerplade. Da den nye nummerplade var klar til afhentning, så modtog værkstedet en faktura på kr. 690,- + ekspeditions gebyr på kr. 200,-.

Det er Gjensidige Forsikring, som er kundens forsikringsselskab, og de meddeler værkstedet, at de kun betaler for nummerpladen. Ekspeditionsgebyret vil de altså ikke dække, og dén regning lander derfor hos værkstedet.

God service er ikke altid en god forretning.

For ikke at stå tilbage med en faktura, som forsikringsselskabet kun dækker delvist, er det derfor vigtigt, at reparatørerne overvejer fordele og ulemper ved den ekstra service.

Som alternativ kan værkstedet henvise kunderne til selv at klare eventuelle udgifter/arbejde, som relaterer sig til skift af nummerplader.

Henvendelse

Har du spørgsmål, så kontakt teknisk konsulent Finn Larsen på fl@dbr.dk eller tlf. 51309369.