Når værkstederne reparerer el- og hybridkøretøjer, er det vigtigt, at være opmærksom på retningslinjer for opladning af batterier.
Værkstedsejer og reparatør skal være opmærksomme på, at opladning af batterier på el- og hybridkøretøjer kan udgøre en risiko.
Det er derfor vigtigt at kontrollerer, hvad der står i værkstedets forsikringspolice omkring ladning af elbiler. Hvis ikke ladning af el-køretøjer er beskrevet i værkstedets forsikringspolicen, så bør værkstedsejer kontakte sit forsikringsselskab for at få klar besked om forsikringsselskabets retningslinjer.
Ladning indendørs, både på 12 Volts og Højspændingsbatterier, udenfor normal arbejdstid og om natten frarådes. I nogle policer er det direkte beskrevet som værende ikke tilladt, fordi det kan udgøre en risiko for brand, hvis der er fejl på batteripakken, lade-station eller de installationer, som køretøjet tilsluttes.
Også før der opstilles udendørs lade-stander, så er det en god ide at tjekke op på forsikringsselskabets retningslinjer/regler for, hvor lade-standere skal placeres i forhold til bygninger.
Desuden skal man tænke over sine installationers alder. For bilernes batterier bliver større og større og kræver derfor mere og mere energi. Ældre og dårlige installationer bør derfor ikke anvendes til opladning af el- og hybridbiler.
Kun lovgivning for dele af arbejdet
Pt. findes der ingen specifik lovgivning om, hvem der må udføre arbejde og reparation på el- og hybrid-køretøjer med højspændingsbatterier.
Men reparatørerne skal være opmærksomme på, at der ikke må arbejdes på bilerne, mens de oplades. Når en elbil oplades, er den tilsluttet elnettet og bliver derfor lovgivningsmæssigt betragtet som en installation, som kræver autorisation og uddannelse.
I arbejdsmiljøloven §17, 27 og 28 fremgår det, at virksomheds-ejer og ansatte har et fældes ansvar for at den rette uddannelse og sikkerhed er til stede i den enkelte virksomhed.
Teknisk konsulent Finn Larsen fl@dbr.dk