Tryg erkender fejl, som Dansk Bilbrancheråd påpegede på vegne af et medlem: En godkendt taksatorrapport kunne ikke ændres ensidigt efter reparationens udførelse.
Tryg Forsikring måtte til lommerne efter at have forsøgt at ændre timeprisen på en allerede godkendt taksatorrapport, hvilket Dansk Bilbrancheråd fik Tryg Forsikring til - modvilligt - at erkende.
Det er ærgerligt at skulle kæmpe for betaling for godt udført arbejde – særlig hos forsikringsselskaberne, der ikke just er kendt for at sende overskud retur til bilejerne, fortæller driftsleder Malene Engel i medlemsvirksomheden Din Bildoktor ApS.
Det var rart, at juridisk afdeling formåede at få Tryg til at erkende aftalen – selvom beløbet ikke er stort, så har det været en principsag; vi skal ikke bøde for forsikringsselskabernes fejl”.
Sagen begyndte, da Bildoktor ApS, som er medlem af Dansk Bilbrancheråd, i foråret 2023 fik sig en grundig overraskelse. Tryg Forsikring havde ensidigt og uden varsel valgt at ændre en allerede godkendt taksatorrapport, hvor arbejdet ovenikøbet var udført. Ændringen vedrørte timeprisen, som Tryg havde nedsat fra ét beløb til et andet. I praksis betød det, at Tryg betalte ca. 2.500 kr. mindre, end der fremgik af rapporten.
Medlemmet reklamerede til Tryg, der afviste reklamationen – de henviste til, at der forelå en ældre aftale mellem virksomheden og Tryg, hvor den lavere timepris var anført. Der var ikke foretaget nogen prisregulering i flere år.
Medlemmet fastholdt den oprindelige rapport og overdrog sagen til Dansk Bilbrancheråds juridiske afdeling. Juridisk chef, Johanne Berner, skrev til Tryg og fastholdt, at den godkendte rapport udgjorde en formel aftale – uanset den tidligere aftale.
Efter et par mails, måtte Tryg erkende, at taksatorrapporten udgjorde en bindende aftale for begge parter, og da værkstedet havde opfyldt sin del; ja – så skulle Tryg selvfølgelig også opfylde sin.
Direktør i Dansk Bilbrancheråd, Erik Rasmussen, udtaler:
Det er almindelig kendt, at forsikringsselskaberne formår at fastholde næsten kunstigt lave timepriser overfor skadesværkstederne – og ofte sker det med henvisning til åregamle prisaftaler, programmer for fordelsværksteder m.v. Disse prisaftaler er i det hele lovlige – de er indgået mellem to erhvervsdrivende parter.
Har man en skriftlig samarbejdsaftale med et forsikringsselskab, gælder den, indtil andet aftales. Det vil ofte stå direkte i aftalen – ligesom der vil stå, at det er muligt at opsige samarbejdet fra begge parter.
Den metode, som Tryg her har anvendt, er helt urimeligt udtaler juridisk chef, Johanne Berner og fortsætter:
At forsøge at undslå sig en aftale efter den er indgået, er i strid med aftaleloven. Når først taksatorrapporten ligger der - og arbejdet udføres, så skal værkstedet naturligvis kunne regne med det; en aftale er en aftale".
Som Danmarks største brancheorganisation må Dansk Bilbrancheråd ikke blande sig i konkurrencesituationen - heller ikke mellem forsikringsselskaberne og værkstederne. Til gengæld må rådet naturligvis bistå medlemmerne enkeltvis, når de - som her - får individuelle tvister med forsikringsselskaber.
Står du med en lignende problemstilling, kan du kontakte juridisk chef, Johanne Berner, jbh@dbr.dk - 22415103 eller direktør Erik S. Rasmussen, esr@dbr.dk - 40414399.