Testfejl barberer af elbilers rækkevidde

Kia
Kia e-Niro 2019

Det bliver ikke lige nu, at Hyundai og Kia kommer med en eldrevet Folkevogn. Hverken Hyundai Kona eller Kias e-Niro kører nemlig så langt på en opladning, som producenterne har stillet køberne i udsigt.

Ikke helt så langt

Egentlig var de to elbiler blevet spået en stor fremtid som de elbiler, der for alvor kunne stå i spidsen for et folkeligt gennembrud for den eldrevne bil.

Nu viser det, at Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro ikke kan køre helt så langt på en opladning, som producenterne ellers har meldt ud. Det skriver autocar.co.uk.

Den officielle rækkevidde for elbilen Hyundai Kona Electric er blevet reduceret fra 470 kilometer (292 miles) til 449 kilometer (279 miles) i bilens kraftigste udgave (64 kWh). 449 kilometer er stadig en fornem rækkevidde på Tesla-niveau, men altså ikke som oprindelig lovet.

39kWh-versionen af Kona Electric har fået reduceret rækkevidden fra 311 kilometer til 288 kilometer (186 til 180 miles).

WLTP-fejl

Baggrunden for nedjusteringen er, at et eksternt firma har begået fejl i den nyligt indførte mere realistiske testprocedure WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

Ifølge Autocar føger Hyundais annoncering en tilsvarende udmelding fra Kia i fredags. Her meldte producenten ud, at dens eldrevne model e-Niro også har fået sin officielle rækkevidde reduceret.

Langt billigere end Tesla

E-Niro’s officielle rækkevidde er reduceret fra 311 kilometer (193 miles) til 288 kilometer (179 miles) for 39 kWh-udgaven og fra 484 kilometer (301 miles) til 454 kilometer (282 miles) for 64 kWh-modellen.

Selv om rækkevidden (næsten) er på niveau med Tesla, så er de elektriske biler fra Korea langt billigere. En Hyundai Kona Electric koster for eksempel fra 300.000 kroner.