SERMI - fremtidens adgang til bilerne

Begrebet SERMI står stadig som noget udefinerbart for de fleste - men nu nærmer vi os tidsmæssigt. For hvad er SERMI - og hvad vil det betyde for din virksomhed?

SERMI er forkortelsen for Security Related Repair & Maintanance Information, og er som begreb dækkende for de informationer (og reservedele), der er forbundet med reparationer på og omkring en bils sikkerhedsrelaterede systemer. Ud over at være et selvstændigt begreb, så bliver det - som vi tidligere har skrevet om - også et selvstændigt "organ", der skal akkreditere eller certificere enkeltpersoner hos de frie værksteder, der herefter vil kunne få adgang til at foretage reparationer på netop de sikkerhedsrelaterede systemer på bilerne. 

SERMI har været undervejs i mange år, og senest i 2021 præsenterede EU en model til, hvordan SERMI kunne implementeres og udrulles. Modellen indebærer, at der skal ske en akkreditering på personniveau hos de værksteder, der ønsker at kunne få adgang til sikkerhedsrelateret information (og reservedele - fx. tændingslås m.v.), og at værkstedet så - på baggrund af denne akkreditering, kan udføre arbejde på bilerne.

Høje krav ved akkreditering

I og med det er sikkerhedsrelateret, så vil der blive stillet høje krav ved akkrediteringen - lige fra almindelige vandelskrav til krav om, at der skal være styr på GDPR, fordi der i mange tilfælde vil kunne udtages og behandles persondata om fx. føreren af bilen ved håndteringen af de sikkerhedsrelaterede systemer. 

I princippet burde det allerede nu være muligt at kunne begynde en akkreditering, men da der skal være et nationalt organ til at foretage akkrediteringen, strander projektet forløbigt her i Danmark; et sådant findes nemlig ikke. Det ville være naturligt, at DANAK greb bolden, men her mangler der tilsyneladende bilteknisk viden. 

Dansk Bilbrancheråd moniterer fortsat området nøje, således at de af vore medlemmer, der måtte ønske at få en akkreditering til SERMI kan påbegynde arbejdet så tidligt som muligt. Der er ingen tvivl om, at netop den adgang - og måske især muligheden for at konkurrere på (mere) lige fod med mærkeværkstederne, vil få afgørende betydning for fremtidens adgang til bilerne.

Henvendelse

For yderligere, kontakt Johanne Berner Hansen på telefon 22 41 51 03 eller mail jbh@dbr.dk