Prisstigninger på autoskadesarbejde

 

Husk at regulere dine priser, så de afspejler de øgede udgifter, som Corona har resulteret i.

Prisstigninger på gas, olie og forbrugsmaterialer til brug ved skadesreparationer er steget markant gennem tiden med Corona.

Det er ikke kun producenter af nye dele, der oplever markante prisstigninger på de materialer, som skal bruges i produktionen.

Autoskadesbranchen oplever også, at priserne er steget voldsomt på forbrugsmaterialer og energi til opvarmning af værksteder og sprøjtekabiner.

De øget udgifter til forbrugsmaterialer og energi, kombineret med forsikringsselskaber konstante prispres, vil for mange reparatørerer betyde, at året kommer ud med et negativt resultat.

Stigning på mellem kr 75,- og 150,-

Dansk Bilbrancheråd har været inde og kigge på, hvor store beløb det drejer sig om.

På reparations-værkstederne er der tale om en mere udgift på mellem 75,- og 90,- kr. pr. reparation, selvfølgeligt afhængig af reparationens omfang.

Værre ser det ud for autolakererne, som bruger olie og gas til opvarmning af sprøjtekabiner og lakmaterialer, der også er steget markant; de har mere omkostninger for omkring 150,- pr. enhed.

Autolakererne og reparations-værkstederne, som har mere end 90% af deres omsætning fra forsikringsselskaberne, er nødt til tilfører deres reparationstilbud disse mer-udgifter, hvis de vil overleve.

Corona kræver sprit og tid - og et øje på forsikringsselskaberne!

Oven i det hele er Corona tilbage for fuld skrue, hvilket betyder at reparatørerne også skal bruge tid og materialer til afspritning af nøgler, gearvælger, rat, håndtag og diverse knapper i forsøget på at kunne holde produktionen kørende.

Dansk Bilbrancheråd oplever i forbindelse med hjælp til skadesberegning, at der er forsikringstaksatorer, der fjerner den tid som reparatørerne skriver på deres reparationstilbud for at sikre sig mod den samfundskritiske risiko, som Corona udgør.

Forsikringsselskaberne lader deres egne medarbejder arbejde hjemme eller fra kontor, så de undgår risiko for smitte.

Men reparatørerne kan ikke få betaling for at beskytte sig - noget der virker betænkeligt!

Vær derfor opmærksom på, at du får reguleret dine priser, så de afspejler de udgifter, som du har og samtidig, at reguleringen ikke "forsvinder" igen.

Henvend,else

Teknisk konsulent Finn Larsen fl@dbr.dk eller på telefon 51309369.