Øretæve til politiet: De frie værksteder har ret til at lovliggøre biler!

De frie værksteder har i en ny, banebrydende afgørelse fra den 6. september 2022 fået Vestre Landsrets ord for, at de selvfølgelig også må lovliggøre køretøjer tilbageholdt af politiet som følge af ulovlige ændringer, der har betydning for bilens luftforurening – noget som politiet ellers fejlagtigt har holdt på, var forbeholdt mærkeværkstederne.

”Politiets praksis har været fuldstændig forkert og direkte konkurrenceforvridende, og det har vi nu rettens ord for ” sådan udtaler managing Partner i Din Biladvokat advokat Johanne Berner om den principielle sag, som hun har ført med støtte fra brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd.

Kernen i sagen var, hvordan man skulle forstå brugen af termen ”autoriseret reparatør”, som politikerne benyttede i en bisætning ved udformning af loven om lovliggørelse i 1998. Politiet har forstået det som mærkeværkstederne, da disse benævner sig selv som ”autoriserede værksteder”

”Men ved lovens udformning blev bisætningen med de autoriserede reparatører imidlertid anvendt i forbindelse med kontrolapparater – og her er en ”autoriseret reparatør” noget ganske andet, end et mærkeværksted.” forklarer Johanne Berner.

En forskel i pris på kr. 90.000 for lovliggørelse!

På grund af politiets tiltagende fokus på ulovlige køretøjer i 2022, begyndte ordensmagtens problematiske håndhævelse af loven at blive tydelig. I første omgang påtalte Dansk Bilbrancheråd den konkurrenceforvridende politi-praksis overfor Færdselsstyrelsen, der viderebragte problematikken til Transportministeriet – men helt uden gehør; faktisk helt uden svar!

Da en ung mand, Mike Sørensen, så blev stoppet i sin ulovlige Audi A3 (og alle er enige om, at den var ulovlig) og bedt om at få den lovliggjort hos et Audi-værksted, skete der noget.

En medlemsvirksomhed af Dansk Bilbrancheråd gav Mike Sørensen et tilbud på lovliggørelse på kr. knap 20.000 – hvilket stod i skærende kontrast til tilbuddet fra Audi, der lød på kr. 115.000 – en væsentlig forskel for at sige det mildt. Mike Sørensen blev ved byrettens behandling repræsenteret ved en advokat, anbefalet af High on Cars ApS; en advokat, som tabte sagen.

Lige lovligt ulovligt - politiets praksis dømt ude

Via det medlem, der havde afgivet et tilbud på lovliggørelse, fik Mike Sørensen kontakt med Dansk Bilbrancheråd, og advokat Johanne Berner blev gennem Din Biladvokat beskikket forsvarer.

Et langt indlæg til Landsretten om den ”autorisation”, der var omtalt ved den oprindelige paragrafs indførelse i 1998, og den konkurrencemæssige problematik, som politiets og Landsrettens praksis skabte, dannede grundlag for afgørelsen, der var klokkeklar:

Alle autoværksteder må lovliggøre bilerne – og politiets praksis kunne ikke opretholdes!

Sagen der ikke kunne vindes

Afgørelsen ændrer dermed på en allerede etableret praksis fra landsretten – og udgør derfor en kæmpe fjer i hatten for de frie, danske værksteder til gavn for såvel bilejere som værksteder.

”Det er helt vildt, det her. Dette er sagen, som ikke kunne vindes. Alle havde givet op, og ingen troede på, at den frie del af branchen kunne vinde sagen. Der forelå en utvetydig praksis fra landsretten, hvor lovliggørelse skulle ske på et ”autoriseret værksted”, og den retspraksis er skabt af – undskyld mig – et dårligt forberedt forsvar, der ikke har kendt branchen i dybden.” Fortæller direktør Erik S. Rasmussen og fortsætter

"En sådan praksis kunne vi naturligvis ikke leve med i den frie del af branchen."

Bilejer Mike Sørensen er også tilfreds; ”Det er fedt, at retten er kommet med den afgørelse” udtaler han og fortsætter;

”Selvfølgelig skal man tage sin straf for at have gjort noget ulovligt. Men det er jo grotesk, at politiet kan tage ens bil og påtvinge, at man får den lovliggjort hos et mærkeværksted. Det er ikke en fair behandling, så jeg er meget tilfreds med afgørelsen.”

Afgørelsen udgør en kæmpe fjer i hatten for de frie danske værksteder, da denne sikrer den frie konkurrence – til gavn for bilejerne, der får en væsentlig besparelse uden det tidligere monopol – og til gavn for værkstederne, der endnu en gang har måtte kæmpe og gå rettens vej for at få ret.

Henvendelse

Kontakt Johanne Berner for kommentarer eller spørgsmål på tlf. 22415103 eller på mail jbh@dbr.dk.