Nyvognsforhandlere erkender – vi må ikke sige, at autoriserede stempler giver højere værdi!

En ualmindelig langtrukken retssag mellem Dansk Bilbrancheråd og 5 nyvognsforhandlere fra Middelfartområdet har nu langt om længe fundet sin afslutning ved Retten i Odense.

Sagen drejede sig om en annonce fra lokalavisen Melfar-posten på Vestfyn, hvori nyvognsforhandlerne havde anført;

  • "Du skal ikke betale for at vi øver os"
  • "Rigtig faguddannede og specialiserede mekanikere"
  • "Ingen problemer med garanti"
  • "Undgå risiko for bøvl ved fejlreparationer og spild af penge fordi en reparation under den krævende faglige standard tager for lang tid. Tid er jo også penge ... "
  • "Autoriserede stempler i din servicebog. (Giver bedre gensalgsværdi).”

Disse udtryk var alle anført med ét enkelt formål, nemlig at udstille de mærke-uafhængige værksteder som amatører uden ”rigtigt” uddannede mekanikere, der lavede dyre fejl – alt sammen noget, der kostede tid og penge for den enkelte bilejer. Vel at mærke uden skyggen af bevis for, at påstandene var rigtige.

De lokale mærke-uafhængige værksteder fik da også morgenkaffen gevaldigt galt i halsen, da de så annoncen i avisen, og rettede henvendelse til Dansk Bilbrancheråd for bistand. Rådet rejste derfor krav mod forhandlerne med påstand om, at de skulle anerkende, at det var i strid med markedsføringsloven – og retssagen herom har nu endelig; efter 5 lange år; fundet sin afslutning.

Dagen før sagen skulle afgøres i retten, erkendte og indrømmede de 5 forhandlere, at annoncen VAR sammenlignende reklame, og at de IKKE måtte anvende de anførte udtryk i markedsføringsmæssig sammenhæng. Rådet vurderer, at der foreligger en klar erkendelse af, at annoncen var ulovlig – forhandlerne var gået alt for langt, "en ren tilståelsessag", og som konsekvens heraf bortfaldt selve retssagen.

Undervejs i sagen blev der indhentet en erklæring fra en uvildig ekspert til belysning af udtalelsen om, at ”autoriserede stempler i din servicebog. (Giver bedre gensalgsværdi)” er korrekt. Denne ekspert udtaler, at dette udsagn IKKE kan påvises, og det gør udsagnet ulovligt, når der er tale om sammenlignende reklame. Det er dog værd at bemærke, at det ikke bare er dette udtryk, men samtlige de ovenfor nævnte udtryk/budskaber, som de 5 nyvognsforhandlere erkender ikke må anvendes fremadrettet - altså som en overtrædelse af markedsføringsloven.

Dansk Bilbrancheråd er yderst tilfredse med sagens udfald. Advokat i Dansk Bilbrancheråd, Johanne Berner, fortæller:

Sagen er nu 5 år gammel og der er absolut ingen, der længere kan huske selve annoncen. Derudover kan vi konstatere, at efter sagen blev rejst, så har det autoriserede netværk (mærkeforhandlerne) overordnet set holdt sig i skindet og afholdt sig fra at teste grænserne for tilsvarende annoncer.

Adm. direktør i Dansk Bilbrancheråd, Erik Rasmussen, supplerer:

Det er måske nok en pyrrhus-sejr med en sagsbehandlingstid på 5 år, men erkendelsen cementerer, at der er grænser, som selv de autoriserede mærkeforhandlere trods alt nu erkender og har forholdt sig til – også selvom de skulle tvinges til truget. Vi vil nu i Dansk Bilbrancheråd yderligere skærpe monteringen af annoncer, som er på kanten af det tilladte – og straks slå ned, hvis vi finder grænsen overtrådt på ny.

Konkurrencen skal være fri og fair – og Hr. og Fru Danmark som bilejere skal fortsat være trygge ved det frie værkstedsvalg. Annoncer fra serviceleverandører skal nøjes med at fremhæve egne ypperligheder – ikke skabe utryghed i strid med dansk lovgivning, som de 5 nyvognsforhandlere har gjort i dette tilfælde.

Henvendelse

Har du spørgsmål, kommentarer eller kender til lignende aktuelle reklamer, da kontakt vicedirektør Johanne Berner på jbh@dbr.dk eller tlf. 22415103