Den 28. maj 2022 træder nye regler i kraft i forbrugeraftaleloven ligesom bødestraffen for anvendelse af urimelige krav skærpes. Du kan bruge den nye app fra Dansk Bilbrancheråd for at sikre dig bedst muligt.
Den 28. maj 2022 træder nye regler i kraft i forbrugeraftaleloven – regler, der skal styrke forbrugernes retssikkerhed, og som især retter sig mod den erhvervsdrivendes aftalemæssige pligter.
Forbrugeraftaleloven omhandler aftaler om både varer og tjenesteydelser (fx reparationer). Det er også Forbrugeraftaleloven, der opstiller reglerne for fjernsalg og især fortrydelsesret i forbindelse med fjernsalg.
Generelt skærpes behovet for skriftlige reparationsaftaler – og til brug herfor kan Dansk Bilbrancheråds medlemsapp (DBR Medlem) være et godt redskab. Du kan læse mere om app’en her, der er ganske gratis at anvende for dig som medlem af Dansk Bilbrancheråd.
Den 28. maj 2022 skærpes bødestraffen også for anvendelse af urimelige vilkår – og selvfølgelig overtrædelse af Forbrugeraftaleloven også. Bødestraffen når nu på niveau med overtrædelse af GDPR.
Urimelige aftalevilkår kan være anført på en faktura, på hjemmesiden eller lignende. Et eksempel kunne være et vilkår om 2 % rente ved forsinkede betalinger fra forbrugersiden – det er direkte i strid med renteloven, og derfor også oplagt urimeligt.
Har du kommentarer eller spørgsmål, da kontakt juridisk chef Johanne Berner jbh@dbr.dk eller på telefon 22415103.