Nyt i forbrugerlovgivningen maj 2022

Få reparationsaftaler på skrift fx ved brug af DBR Medlem-appen.

Den 28. maj 2022 træder nye regler i kraft i forbrugeraftaleloven ligesom bødestraffen for anvendelse af urimelige krav skærpes. Du kan bruge den nye app fra Dansk Bilbrancheråd for at sikre dig bedst muligt.

Den 28. maj 2022 træder nye regler i kraft i forbrugeraftaleloven – regler, der skal styrke forbrugernes retssikkerhed, og som især retter sig mod den erhvervsdrivendes aftalemæssige pligter.

Forbrugeraftaleloven omhandler aftaler om både varer og tjenesteydelser (fx reparationer). Det er også Forbrugeraftaleloven, der opstiller reglerne for fjernsalg og især fortrydelsesret i forbindelse med fjernsalg.

Følgende indskærpelser i loven skal fremhæves:

  • Hvis en forbruger modtager varer/tjenesteydelser, som forbrugeren IKKE har bestilt, kan forbrugeren beholde disse gratis. Det gælder altså også, hvis værkstedet ikke har fået fornøden accept til en reparation – i så fald kan forbrugeren beholde de monterede reservedele uden at skulle betale.
  • Oplysningspligten, der skal iagttages forud for indgåelsen af en fjernsalgsaftale, udvides til også at omfatte eventuel kompatibilitet, fx i forbindelse med Apple CarPlay eller Android Auto.
  • Hvis en aftale om en tjenesteydelse/reparation indgås med en forbruger udenfor værkstedet – fx udkørende hjælp til et dækskifte eller andet – har forbrugeren fortrydelsesret på linje med ethvert andet fjernsalg/dørsalg. Skal reparationen iværksættes med det samme, skal forbrugeren skriftligt fremsætte anmodning om udførelsen og forbrugeren skal samtidig anerkende, at fortrydelsesretten er bortfaldet, når reparationen er udført. Det samme gælder ved fjernsalg generelt, dvs. også telefoniske bestilte reparationer, hvor kunden ikke selv kommer på værkstedet.

Brug Dansk Bilbrancheråds nye app: DBR Medlem

Generelt skærpes behovet for skriftlige reparationsaftaler – og til brug herfor kan Dansk Bilbrancheråds medlemsapp (DBR Medlem) være et godt redskab. Du kan læse mere om app’en her, der er ganske gratis at anvende for dig som medlem af Dansk Bilbrancheråd.

Den 28. maj 2022 skærpes bødestraffen også for anvendelse af urimelige vilkår – og selvfølgelig overtrædelse af Forbrugeraftaleloven også. Bødestraffen når nu på niveau med overtrædelse af GDPR.

Urimelige aftalevilkår kan være anført på en faktura, på hjemmesiden eller lignende. Et eksempel kunne være et vilkår om 2 % rente ved forsinkede betalinger fra forbrugersiden – det er direkte i strid med renteloven, og derfor også oplagt urimeligt.

Henvendelse

Har du kommentarer eller spørgsmål, da kontakt juridisk chef Johanne Berner jbh@dbr.dk eller på telefon 22415103.