Nyt fra SMVdanmark - Her er de mest populære erhvervsskoler ifølge virksomhederne

Næsten 8.000 virksomheder har givet karakter til de erhvervsskoler, de samarbejder med. Se hvilke erhvervsskoler, der er populære i hver landsdel og på de enkelte uddannelser.

Der er store forskelle på den karakter landets erhvervsskoler får af virksomhederne. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark på baggrund af svar fra mere end 7.700 virksomheder.  

Eksempelvis får den højst bedømte skole med elektriker-uddannelsen 8,5 på en skala fra 1 til 10, mens den lavest bedømte må nøjes med en score på 6,4.  

De samlede tal viser, at skolerne typisk får lavest karakter for samarbejdet om elevernes udvikling og sammenhængen mellem skoleforløb og praktik. Der er klar tendens til, at mindre virksomheder vurderer samarbejdet med erhvervsskolerne dårligere end større virksomheder.  

Ifølge SMVdanmark viser analysen, at det godt kan betale sig for både virksomheder og elever at se sig for.  

”I udgangspunktet burde man få en uddannelse af samme kvalitet uanset hvor i landet man tager den, men tallene viser, at der er overraskende stor forskel på, hvor tilfredse virksomhederne er med de enkelte skoler. Selvom tallene ikke viser direkte, hvor dygtige elever, der kommer ud på den anden side, så vil en meget lav score alligevel være et tegn på, at der er noget, der ikke fungerer på den pågældende uddannelse” siger uddannelsesansvarlig i SMVdanmark Kasper Munk Rasmussen.  

SMVdanmark opfordrer til, at virksomheder holder øje med, hvilket skoler, der igen og igen får lave bedømmelser og eventuelt sender deres lærlinge til andre skoler.  

”Hvis der er noget, der ikke fungerer lokalt, så opfordrer vi til, at man tager det op med den enkelte skole, men det er også vigtigt, at man som virksomhed er klar til at stemme med fødderne og sende sine lærlinge til andre skoler. Vi har desværre oplevet, at det kan være dét, der skal til for, at skolerne for alvor retter ind” siger Kasper Munk Rasmussen. Han håber også, at landets erhvervsskoler vil nærstudere tallene.  

”Det er ikke nok, at man som skole ser på sine egne tal. Man kan typisk lære rigtig meget af at studere de skoler, der får topkarakter. Her håber jeg, at de øvrige skoler vil kopiere de ting, der virker andre steder i landet” siger Kasper Munk Rasmussen.  

Læs hele analysen her.