
Der er store forskelle på, hvordan SMV’er i forskellige brancher oplever samarbejdet med offentlige myndigheder, viser en ny analyse fra SMVdanmark. Det samlede billede er dog, at der alle steder er plads til forbedring. SMVdanmark opfordrer til politisk handling og til opgør med skrankepavekultur.
Små og mellemstore virksomheder oplever i alt for høj grad at blive mødt med intimidering, mistillid, korte svarfrister og urimelige krav fra det offentlige. En analyse fra SMVdanmark har påvist, at samlet har knap hver tredje virksomhed følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet af myndighederne. Et stort mindretal rapporterer også om intimidering og vildledende rådgivning.
I en ny analyse har SMVdanmark brudt resultaterne op på brancher, og her ses store forskelle i, hvor oplevelserne er værst. Samlet melder frisører, elektrikere, VVS'ere, tandlæger, transportbranchen og landbrugsvirksomheder om de største udfordringer. Omvendt har anlægsgartnere, malere og fremstillingsindustrien bedre oplevelser af samarbejdet.
Næsten halvdelen af landets frisører har inden for de seneste to år haft en kontakt med det offentlige, hvor de har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet. Det gælder for hver femte malervirksomhed.
Knap hver tredje frisør har oplevet at blive talt ned til intimideret. Det gælder kun for 4 procent af anlægsgartnere.
Vi står overfor en udbredt skrankepavekultur, hvor myndighederne alt for mange steder og på tværs af de fleste brancher ser sig selv som en modspiller og ikke medspiller for virksomhederne. Den tendens skal vi have gjort op med, for vi er jo grundlæggende på samme hold. Virksomheder og offentlige myndigheder skal spille hinanden gode, så vi sammen kan gøre kagen større," siger Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark.
Der er flere forklaringer på udsvingene brancher og fag i mellem, mener Alexander Søndergaard:
For nogle som fx frisørerne så kan mange af de dårlige oplevelser handle om store udfordringer med corona-kompensation. For andre vil det handle om, at branchen er underlagt en tæt og ofte nidkær myndighedskontrol. Generelt er billedet, at jo tættere reguleret en branche er, desto større ser udfordringerne ud til at være. Men hyppig dialog med myndighederne bør ikke resultere i så mange dårlige oplevelser. Det skal vi ganske enkelt kunne gøre bedre."
SMVdanmark opfordrer til, at der politisk iværksættes en grundig undersøgelse af sagsbehandlerkulturen i både kommuner og statslige myndigheder, og til at ledelsen i den offentlige sektor tager ansvar for, at virksomhederne i højere grad mødes med respekt og tillid.