Nye stærekasser er blevet klogere

Foto: DPA

Den 1. juli i år trådte et EU-direktiv i kraft, der gjorde det muligt for udenlandske myndigheder at slå op i det danske motorregister, så myndighederne kunne sende bøder direkte hjem til danske bilister, som fx havde kørt for stærkt i andre EU-lande. 

Kloge kasser

Skal du sydpå i bil, er der grund til at være ekstra opmærksom. For ikke alene er Tyskland et af de EU-lande, hvor danske bilister får flest færdselsbøder, men i morgen torsdag tages der også nye fartkameraer i brug på motorvejsbroen, der fører motorvej A7 over Kielerkanalen.

Det skriver JydskeVestkysten og Der Nordschleswiger.

Der har være fartkontrol på strækningen i årevis, men nu er fartkameraerne blevet klogere.

Blæsende bøder

I tilfælde af storm er hastigheden 60 km/t for biler, i kuling 80 km/t. Ellers er hastigheden begrænset til 100 kilometer i timen, og lastbiler må generelt kun køre 60 km/t. De tidligere stærekasser kunne dog ikke kende forskel på lastbiler og personbiler, hvorfor lastbiler ikke blev blitzet, selv om de kørte hurtigere end 60 km/t. Desuden kunne de tidligere fartmålere heller ikke tage højde for, hvis der var midlertidig nedsat hastigheder for bilister, fx på grund af blæsevejr, men det bliver der lavet om på nu.

Derfor kan de 62.000 trafikanter, som hvert døgn passerer broen, fra på torsdag se frem til, at stærekasserne skelner mellem lastbiler og personbiler, ligesom de kan tage højde for midlertidig nedsat hastighedsgrænse på grund af blæsevejr.

Tung trafik

Ifølge JydskeVestkysten begrundes den nedsatte hastighed for lastbiler på motorvejsbroen især med, at broens konstruktion skal skånes. Tilbage i 2015 viste en kontrol omfattende skader på selve bro-konstruktionen, og derfor skal der i 2026 stå en ny motorvejsbro klar.
Indtil den er færdigbygget, skal den nuværende dog skånes så vidt muligt, og derfor må den tunge trafik ikke køre hurtigere end 60 km/t. Kører man for stærkt på strækningen, risikerer man bøder på op til 600 euro