Ny vejledning om registreringsafgift og afgiftsmæssig identitetstab på biler

I et nyhedsbrev fra Motorstyrelsen breakes en ny vejledning om registreringsafgift og afgiftsmæssig identitetstab på biler. Læs mere her om det nærmere indhold. 

Motorstyrelsen har nu udarbejdet en vejledning om, hvornår der foreligger et identitetstab på biler, der har relevans for deres afgifter. Vejledningen er offentliggjort via et nyhedsbrev fra Motorstyrelsen af 3. oktober 2022. 

Vejledningen har været ventet siden en tilsvarende blev offentliggjort for motorcykler. 

 

Hvornår mister bilen sin afgiftsmæssige identitet?

Som hovedregel skal der betales ny registreringsafgift for en bil, hvis den har mistet sin oprindelige afgiftsmæssige identitet.

Motorstyrelsen har i vejledningen opstillet tre kategorier af ændringer, hvor deres betydning for bilens afgiftsmæssige identitet er vurderet:

  • Grøn kategori - Liste over ændringer, som efter Motorstyrelsens vurdering ikke fører til, at bilen mister sin afgiftsmæssige identitet.

I den grønne kategori findes bl.a. eftermontering af anhængertræk eller klimaanlæg, udskiftning af lygter, der kan monteres uden ændring af karrosseriet eller ændring af el-anlæg fra 6 volt til 12 volt.

  • Gul kategori - Liste over ændringer, som kræver en nærmere vurdering i det enkelte tilfælde.

Den gule kategori indeholder bl.a. eftermontering af bakkamera eller motorvarmer eller udskiftning af typen af karburator. 

Sådanne eftermonteringer og udskiftninger ændrer ikke på bilens afgiftsmæssige identitet, medmindre eftermonteringen er en del af en større ombygning.

  • Rød kategori - Består af ændringer på karrosseri, chassis eller motor som fører til, at der skal betales ny registreringsafgift, fordi bilen mister sin afgiftsmæssige identitet.

I den røde kategori oplistes f.eks.af udskiftning af karrosseri, chassis eller effektforøgelser på mere end 20 %. Tilsvarende er montering af lygter, hvor ændringer af karrosseriet er nødvendig for monteringen er også indeholdt i den røde kategori. 

Det er vigtigt at huske, at det altid er en konkret vurdering, om en bil er repareret eller ombygget så meget, at der skal betales ny registreringsafgift. De tekniske krav til ændringerne har intet at gøre med de afgiftsmæssige forhold. 

Krav til dokumentation

Motorstyrelsen vurderer i hver enkelt sag, om der foreligger tilstrækkelig dokumentation for, at der ikke skal betales ny registreringsafgift. Dokumentationen kan fx være fakturaer på indkøb af reservedele, værkstedsregninger eller billeddokumentation, der dokumentere bilens tilstand på relevante tidspunkter.

Eksempler på ændringer

Vejledningen indeholder en række eksempler på ændringer af en bil, som kan foretages afgiftsfrit i forbindelse med en samlet ombygning, og hvad der fører til, at der skal betales ny registreringsafgift.

Et af eksemplerne gengives her:

"Ford Mustang 3.2 L rækkesekser 1966

  • Du må gerne montere skivebremser foran.
  • Du må gerne montere elektronisk tændingssystem.
  • Du må gerne montere grill og tilhørende tågelygter fra en GT-model.
  • Hvis du ønsker at skifte til en V8-motor, er det en god idé at bede Motorstyrelsen om et bindende svar, så vi kan vurdere ombygningens omfang.
  • Ved mere end 20 % effektforøgelse i forbindelse med udskiftning af motoren vil bilen altid miste sin afgiftsmæssige identitet."

Motorstyrelsens samlede vejledning om, hvornår der foreligger et identitetstab på biler, der har relevans for deres afgifter kan læses her.

Henvendelse

Har du spørgsmål, så kontakt til juridisk afdeling – juridisk chef, Johanne Berner (22415103) eller juridisk konsulent Rasmus Saaby Hansen (22924399).