Siden den 1. januar har de danske benzinselskaber blandet 10 % bioethanol i benzinen istedet for de nuværende 5 %. Formålet er at gøre bilparken grønnere, og den tilsatte bioethanol vil ikke have den store praktiske betydning for biler og bilister. Ændringen i mængden af tilsat bioethanol sker for at opfylde en EU-målsætning om 10 % vedvarende energi i transporten i 2020.
Vi har tidligere skrevet, at den nye type benzin var på vej.
Langt de fleste af de benzinbiler, der kører rundt i Danmark, er godkendt til at køre på E10. E10 er bare den nye standard i stedet for E5.
Omkring 5 % af bilparken er ikke godkendt til E10. Det er typisk ældre biler (fra 1990’erne) eller nogle af de første modeller med turbo-indsprøjtning. Biler fra 2011 og frem er godkendt til E10.
Er bilen ikke godkendt til E10, er der fortsat E5 at få på tankstationer i hele landet. Uno-X skifter den nuværende oktan 95 ud med den nye benzintype oktan 95 E10. Samtidig udfaser Uno-X også salget af oktan 92. Til gengæld indfører lavprisstationen oktan 98 E5, og samme manøvre har flere af de andre benzinleverandører gang i.
Benzinselskaberne begyndte i 2010 at blande bioethanol i den danske benzin – det er den E5-standard, vi har haft indtil nu.