En gennemsnitlig bilist i storbyer som London og Frankfurt leder op 67 timer om året efter en ledig p-plads.
Det koster dyrt på tidskontoen at lede efter et sted at parkere bilen. Faktisk vurderes det at søgen efter parkering udgør hele 30 procent af trafikken i byområder. Nu tester Ford i samarbejde med teleselskabet Vodafone ny teknologi, der spotter de ledige parkeringspladser.
Problemet er ikke udelukkende mangel på parkeringspladser. Data fra Storbritannien viser eksempelvis, at parkeringspladser, -huse og –kældre ofte kun er halvt fyldt.
Ford og Vodafone* tester i øjeblikket online bilteknologi, der kan gøre det væsentlig lettere at finde ledige parkeringspladser i centrale byområder. Systemet hedder Parking Space Guidance og viser både antallet af ledige parkeringspladser og ruten derhen.
- Parking Space Guidance er en feature, der hjælper med den allersidste del af ens rejse. Man sparer både tid og penge og udleder mindre CO2, hvis man kan finde et sted at parkere hurtigt, udtaler Tobias Wallerius, produktudviklingsingeniør hos Ford Europa i en pressemeddelelse.
Teknologien, som opdateres i realtid baseret på parkeringsdata, der indsamles løbende, testes af Ford og Vodafone som en del af projektet KoMoD – Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf – et stort, tværindustrielt projekt i Tyskland, der omfatter tests af en lang række digitalt forbundne bilteknologier.
- Når biler udveksler infrastrukturdata i realtid, bliver trafikken mere effektiv – og søgen efter en parkeringsplads mindre stressende, udtaler Michael Reinartz, innovationschef hos Vodafone.
* Vodafone er Fords teleudbyder i blandt andet Storbritannien og Tyskland. I Danmark er Fords teleudbyder YouSee.