Den frie konkurrence - og herunder det frie værkstedsvalg - er udfordret som aldrig før; og især er tilstrømningen af nye biler fra Kina en udfordring. Dansk Bilbrancheråd og Taksatorringen havde allieret sig med hinanden og satte fokus på udfordringen ved et dialogmøde torsdag den 3. oktober, hvor både Færdselsstyrelsen og Konkurrencestyrelsen deltog.
Dialogmødets overskrift var "sikring af det frie værkstedsvalg". Noget som er essentielt for Dansk Bilbrancheråd, men noget som også forsikringsselskaberne nyder godt af - selvom deres interesse ofte er at udvælge værkstedet for bilejeren.
Den fælles interesse mellem forsikringsselskaberne og Dansk Bilbrancheråd har dog medført en alliance mellem disse; i praksis mellem Taksatorringen, der har en række af landets forsikringsselskaber som medlemmer og så Dansk Bilbrancheråd.
Tidligere i 2024 drøftede Dansk Bilbrancheråd og Taksatorringen mulighederne for at gå i dialog med de relevante myndigheder for at sikre sig, at de er deres ansvar bevist.
De to relevante myndigheder - Færdselsstyrelsen og Konkurrencestyrelsen - har hver især lovgivning under sig, der sikrer og understøtter de uafhængige værksteders rettigheder til data m.v.
Derfor overlapper de to styrelsers lovgivning i nogen grad hinanden - og netop den snitflade er helt afgørende, hvis de danske værksteder skal kunne opretholde og arbejde for det frie værkstedsvalg.
Dansk Bilbrancheråd har i årevist haft en tæt dialog med de to styrelser, og det var derfor med stor tilfredshed, at Rådet i samarbejde med Taksatorringen og en række eksterne, væsentlige aktører, herunder Tryg, Gjensidige og Alm. Brand, kunne sætte fokus på, hvilke specifikke problemer, de uafhængige værksteder oplever ifht. adgang til data, reservedele m.v.
Selvom styrelserne kender problemstillingerne, så er det første gang, at de sammen får sat fokus på deres lovgivningsmæssige overlap - og der er ingen tvivl om, at det er af allerstørste betydning, at de to myndigheder står sammen for at sikre overholdelsen af deres respektive lovgivning.
Som kontorchef Jens Gormsen fra Konkurrencestyrelsen så rigtigt lagde vægt på, så har Konkurrencestyrelsen muligvis den største hammer, men der skal meget til, førend den kan svinges. Færdselsstyrelsens hammer er mindre, men den kan svinges hurtigere - og netop hastighed i forhold til sanktionering er ofte helt afgørende i de sager, hvor en brugt reservedel ikke kan monteres pga. kodningsrestriktioner eller lignende.
Dialogmødet blev afsluttet med en fælles forståelse mellem samtlige tilstedeværende - herunder de to styrelser - om at holde hinanden orienteret; og følge op løbende på de problemstillinger, der opstår. Vi gør status igen om 1 års tid; og hvem ved - måske er der lys for enden af tunellen.
For yderligere, da kontakt adm. direktør Erik S. Rasmussen esr@dbr.dk eller tlf. 40414399 eller vicedirektør Johanne Berner på jbh@dbr.dk eller tlf. 22415103.