Ny afgørelse fra Ankenævn for biler tager stilling til, hvorvidt det er en mangel, at bilen meddeler, at det er tid til service. Men sagen viser samtidig, at der forsat er problemer med forhandlere, der fortæller forbrugerne, at fabriksgarantien bortfalder ved service på frie værksteder.
En forbruger ejede en Citroën C4 Cactus, der første gang blev indregistreret i januar 2019. Forbrugeren blev opmærksom på, at når service nærmede sig, tændte en stor lampe formet som en skiftenøgle i instrumentpanelet. Yderligere overtog bilen GPS'en og viste vej til nærmeste mærkeværksted.
Forbrugeren blev forskrækket over meddelelserne, da forbrugeren fik det indtryk, at der var noget helt galt med bilen. Forbrugeren kontaktede derfor forhandleren, der helt fejlagtigt oplyste, at hvis forbrugeren fik bilen serviceret på et frit værksted, som GPS'en anviste, ville forbrugeren miste fabriksgarantien på bilen.
Forbrugeren krævede, at forhandleren enten slukkede for påmindelsen om service - eller hvis dette ikke var muligt, at købet blev ophævet.
Forhandleren afviste kravet, da der ikke var tale om en fejl ved bilen.
Forbrugeren klagede efterfølgende til ankenævnet over importøren. Importøren gentog forhandlerens afvisning.
Ankenævnet for biler afgjorde, at det ikke er en fejl på bilen, at den meddeler, at det er tid til service. Forbrugeren fik derfor ikke medhold i klagen.
Et resultat, der virker åbenlyst for folk i bilbranchen.
Sagen viser desværre, at der fortsat er forhandlere, der vildleder forbrugerne om det frie værkstedsvalg. Der er frit værkstedsvalg i Danmark, så bilejerne kan benytte frie værksteder til service på deres nye biler - uden at garantien bortfalder. Servicet skal blot udføres efter de forskrifter, som det enkelte mærkes bilfabrik/importør foreskriver, hvilket Dansk Bilbrancheråds medlemmer naturligvis selvfølgelig sørger for.
Dansk Bilbrancheråd holder, som altid, et vågent holde øje med, om bilproducenter, og forhandlere, holder sig på den rigtige side af loven i forhold til oplysninger på det frie værkstedsvalg. En sag som denne, hvor forhandleren oplyser bilejeren, at denne mister fabriksgarantien, ved at få serviceret sin bil på et frit værksted, viser at dette fortsat er
Dansk Bilbrancheråd holder også øje med de forsøg på benspænd for det frie værkstedsvalg, der kamufleret som "komfort" indbygges i bilerne.
Har du spørgsmål eller kommentarer så kontakt advokatfuldmægtig, Rasmus Saaby Hansen på tlf. 22924399.