En ny målemetode af bilers brændstofforbrug (WLTP) stod til at øge nye bilers pris med 7.000-9.000 kroner. Det har et politisk flertal på Christiansborg netop forhindret med en lovændring.
Uden denne lovændring ville afgiften på to ens biler have været forskellig, alt efter om den var indregistreret før eller efter 1. september. Det skriver FDM.
Den nye testmode til måling af bilers brændstofforbrug er mere præcis og måler i gennemsnit brændstofforbruget 21 pct. højere end med den gamle metode. Når en bil kører kortere pr. liter brændstof, så stiger registreringsafgiften, fordi det officielle brændstofforbrug har betydning for, hvor meget du skal betale i afgift. Dertil kom en stigning i ejerafgiften
- ”FDM har længe efterlyst en mere realistisk brændstofmåling til gavn for forbrugerne. Det har vi fået med den nye WLTP-norm. Men at det skulle føre til højere afgifter, blot fordi man ændrede målemetoden, mener vi var urimeligt, og det har heller ikke været EU's intention. Det har både vi og andre gjort politikerne opmærksomme på, og vi er glade for, at de med vedtagelsen af den nye omregning har valgt at lytte, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.
Fremover bliver der i udregningen af registreringsafgiften på nye biler brugt en omregningsfaktor på 21 pct. På den måde sikres det, at registreringsafgiften i gennemsnit fastsættes på samme niveau som hidtil.
Den nye testmetode til måling af bilers brændstofforbrug forkortes WLTP og trådte i kraft den 1. september 2018. Den gælder alle nye biler, der skal indregistreres i EU. WLTP, som giver et mere realistisk billede af en bils brændstofforbrug, står for World Light Test Procedure.
Færdselsstyrelsen forklarer på sin hjemmeside mere detaljeret, hvad WLTP går ud på.