Lademarkedet er "dyrt, besværligt og monopolagtigt"

"Dyrt, besværligt og monopolagtigt" Sådan beskriver nyhedsmediet Finans lademarkedet, efter at avisen har fået indsigt i en endnu ikke offentliggjort rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvis du som elbilsejer skal vælge udbyder af ladeløsning til din elbil, så kan du godt forberede dig på, at du bevæger dig ind i en jungle af uigennemskuelige tilbud, hvilket Finans skriver om efter en indsigt i en endnu ikke offentliggjort rapport fra Konkurrence og Forbrugerstyrelsen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blev i 2021 bedt af Konkurrencerådet om, at undersøge lademarkedet, da en rapport fra politikere viste, at prisen for opladning på farten dengang lå mellem, hvad der svarede til 7,50 kr og 27 kr for en liter benzin.

Forbrugernes problemer

Problemerne for forbrugerne ligger i dyrt betalte hjemmeladebokse, urimelige gebyrer, en uhensigtsmæssig sammenblanding af bilbranchen og ladeselskaber, geografiske monopoler og komplekse prisstrukturer, som gør, at halvdelen af elbilejere med hjemmeopladning betaler mere end nødvendigt for opladning. 

Halvdelen af de forbrugere, der ikke har valgt den billigste løsning betaler omkring 70% mere om måneden end nødvendigt, hvilket svarer til 320-520 kr hver måned.

Forbrugerne ender med dyre løsninger, da de ikke får afsøgt markedet grundigt og derfor ikke får skiftet udbyder, da markedet er for svært at gennemskue.

Konkurrencerådet giver ni anbefalinger til SVM-regeringen, som er indgribende og uundgåeligt vil ændre lademarkedet, men også er nødvendige for at sikre et sundt og velfungerende marked. Se anbefalingerne i billedet til højre.

Skal du selv vælge ladeløsning?

Står du overfor selv at skulle vælge ladeløsning, så husk, at Dansk Bilbrancheråd har en samarbejdsaftale med en udbyder, som rådet kan stå inde for. Læs mere her; Base2Charge -elladning | Dansk Bilbrancheråd (dbr.dk)

Henvendelse

Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt Dansk Bilbrancheråds kommunikationschef Majbrit Berthelsen på tlf. 40184884 eller mb@dbr.dk.