Koncilium: Fang de store fisk i søen med ESG

Dansk Bilbrancheråds nye samarbejdspartner, Koncilium, giver gode råd i en række af nyheder, som leder hen til et forløb om ESG-rapportering:

 

Hvis ikke dine større erhvervskunder og -samarbejdspartnere allerede har udmeldt krav om ESG-rapportering, så kommer de snart til det. Og det er især Klimaregnskabet og Medarbejderforhold som er i høj kurs.

Nogle af Dansk Bilbrancheråds medlemmer har den seneste måned modtaget et spørgeskema fra deres samarbejdspartner TRYG omkring sociale og miljømæssige forhold. Det har med god grund skabt en del røre i andedammen, hvor relevansen for autobranchen og de små virksomheder generelt har været omdiskuteret. Det virker nemlig som om der skydes en del over hovedet, når der stilles spørgsmål omkring menneskerettigheder til en lille virksomhed på 5 mand.

Så hvorfor gør de det?

EU indgik i 2021 den Grønne Pagt som skal gøre EU CO2-neutralt i 2050.

Midlet til målet er regulering og en stram klimalov som gennem det nye direktiv for bæredygtighedsrapportering, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), skal målrette klimaindsatsen på tværs af lande, sektorer og brancher.

I første omgang er det de helt store virksomheder som TRYG, Novo Nordisk, Novozymes, Nordea, ISS, DSV og Chr. Hansen herhjemme der er omfattet rapporteringspligten som træder i krav 1. januar 2024.

Og hvad har det så med dig at gøre?

De nye rapporterings-standarder kommer med over 800 datapunkter fordelt på de tre bæredygtighedsområder Miljø (Environment), Social (Social) og Ledelse (Governance) og der er mildest talt rigeligt at give sig i kast med – også udenfor den rapporteringspligtige virksomhed selv.

Omfanget af ESG-rapporteringen betyder nemlig, at der skal indhentes informationer fra deres værdikæde – altså fra dig –, hvis de skal kunne levere den påkrævede information. Dvs. at selvom du som mindre virksomhed ikke er lovmæssigt forpligtet til at udarbejde et Klimaregnskab eller en inklusions-orienteret medarbejderpolitik, så kan der stadig blive stillet krav til, at du kan fremvise information på begge for at samarbejdet kan fortsætte.

Simpelthen fordi lovgivningen foreskriver det.

Hvad kan du gøre?

Hvis du vil fange de store fisk i søen – eller beholde nogle af dem du allerede har hapset –, så skal du begynde at indsamle informationer på din virksomheds ESG-nøgletal.

  1. Lav et klimaregnskab:
    Du skal som minimum kortlægge virksomhedens forbrugsbaserede udledninger (el, varme, vand, spild, brændstof, mv.) og dermed skabe grundlaget for et Klimaregnskab. Det kan gøres ved at finde gamle regninger og forbrugsoversigter frem på førnævnte poster og indskrive dem i et Excel ark. Hele humlen ved klimaregnskabet er, at forbruget omregnes til CO2-ækvivalenter, så alt kan sammenlignes. Dette skal derfor også indtastes for hver post.

    Fordelen: Du får et klart overblik over virksomhedens forbrug og kan spotte områder med plads til forbedring og optimering. Det kan du spare både CO2 og penge ved.

  2. Lav en oversigt over medarbejder-forhold:
    Først og fremmest skal du kigge på medarbejdersammensætningen med henblik på diversitet og social ansvarlighed (ansættelseskontrakter, alders-, køns- og uddannelsesfordeling, mv.). Herudover skal du danne dig et overblik over den generelle trivsel blandt de ansatte, hvilket dels kan gøres gennem ansøgning om indsigt i APV’en.

    Fordelen: Når du dykker ned i medarbejdernes forhold og bruger APV’en strategisk, kan du igangsætte initiativer der, hvis nødvendigt, kan fremme trivslen og øge produktiviteten og engagementet blandt de ansatte. Det kan ses på dine medarbejderes smil og på bundlinjen.

Hvordan du helt konkret kommer i mål med dit Klimaregnskab og får skabt en oversigt over medarbejderforhold- og trivsel til brug i ESG-regi, lærer du på forløbet ”Kom i Gang Med Bæredygtighed i Din Virksomhed – AUTOBRANCHEN”.

Forløbet strækker sig over 9 uger og du får al den nødvendige viden og konkrete værktøjer til at arbejde strategisk (og smart) med bæredygtighed i din mindre virksomhed.

Henvendelse

Hvis du også vil i gang med ESG og ønsker at komme med forrest i køen om (erhvervs)kunderne, så kan du læse mere om forløbet på www.koncilium.dk/produkter-ydelser eller kontakte personen bag Koncilium; Hella Vang Thirstrup på tlf. 26727270 eller mail hella@koncilium.dk.

Du kan også kontakte Dansk Bilbrancheråds kommunikationschef Majbrit Berthelsen på tlf. 40184884 eller mb@dbr.dk