Flere værksteder har rettet henvendelse til sekretariatet med spørgsmål om lovligheden af kundebiler - for har værkstedet ansvaret, hvis en kundebil bliver tilbageholdt af politiet, mens den er i værkstedets varetægt?
Hvem har egentlig ansvaret for lovligheden af en kundebil?
Flere værksteder har rettet henvendelse til sekretariatet med spørgsmål om lovligheden af kundebiler.
For på linje med den kundebil, der får et stenslag, mens den holder på værkstedets parkeringsplads, så er der en risiko for, at en ulovlig bil bliver standset med en mekaniker bag rattet i forbindelse med fx en prøvekørsel og tilbageholdt - og hvem skal så betale?
Bilejeren har ansvaret for bilens lovlighed!
Undtagelsen skulle da lige være, hvis bilen er på værksted for at få foretaget en reparation, der gør den ulovlig - og i så fald er det værkstedets ansvar at gøre kunden skriftligt opmærksom på, at den forestående reparation vil få negativ indflydelse på bilens lovlighed.
Hvis du som værksted er bekendt med, at bilen er ulovlig, så kan du overveje at orientere kunden. Kunden kan oplyses om, at enhver prøvekørsel, og håndtering af bilen i øvrigt, sker på kundens risiko i forhold til eksempelvis, hvis bilen blive stoppet og tilbageholdt af politiet.
Har du spørgsmål eller kommentarer, da kontakt juridisk chef Johanne Berner på jbh@dbr.dk eller på tlf. 22415103.