OBS OBS OBS: Nyt fokusområde i tungvognskontrollen - fartbegrænsere.
Har du styr på, hvilke autorisationer du skal have, for at kontrollere fartbegrænsere?
Fartbegrænsere og fartskrivere er omfattet af samme lovgivning på visse områder, og er beslægtet i visse situationer.
Hvis man ønsker at håndtere en fartskriver, så kræves en fartskriverautorisation, der opnås hos Færdselsstyrelsen. Som en overbygning hertil kan der fra de enkelte bilproducenter opnås en autorisation til at installere, justere og plombere samt kontrollere hastighedsbegrænsere.
Dét er ordlyden i bekendtgørelsen om installation og plombering af hastighedsbegrænsere - og netop den ordlyd giver nu udfordringer.
Alene det at kontrollere en hastighedsbegrænser og udfylde en kontrolattest fra Færdselsstyrelsen om hastighedsbegrænseren kræver altså to autorisationer - dels den offentlige fartskriverautorisation og dels en privat autorisation fra det enkelte bilmærke.
Dansk Bilbrancheråd har fået kendskab til, at politiets Tungvognscenter Øst har opstartet en sag mod et værksted, der har kontrolleret en hastighedsbegrænser og udfyldt kontrolattesten uden at have den fornødne autorisation fra bilproducenten. Derfor står værkstedet nu til en bøde - størrelsen er ukendt.
Dansk Bilbrancheråd anbefaler derfor, at man ser sine autorisationer igennem for at undgå en bøde for en ulovmæssigt udstedt kontrolattest.
I den verserende sag er det dog uafklaret, om der er tilstrækkelig hjemmel til at forbyde udstedelse af kontrolattesten i sig selv uden autorisationen - og rådet har derfor via Din Biladvokat påtaget sig at føre sagen for værkstedet.
For yderligere kan vicedirektør Johanne Berner kontaktes på jbh@dbr.dk eller 22415103.